Nyheter
Nav-fordeling er negativ
«En dør inn» var slagordet. Men en ny rapport tyder på at det fortsatt er mange dører for folk som er i kontakt med Nav.
Ifølge Klassekampen viser en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet at ansatte i Nav mener arbeidsfordelingen mellom kommune og stat virker negativt for innbyggerne som bruker tjenesten.
Konklusjonen i rapporten skal være at sørvisen ikke har blitt bedre, saksbehandlingen er ikke raskere og at ansatte ikke har fått frigjort tid til å følge opp og rettlede brukerne.
Avisa nevner som eksempel at en enslig forsørger gjerne vi oppleve at overgangsstønad, bidrag og barnetrygd blir behandlet som forskjellige saker som skal behandles forskjellige steder.
– Mangler en opplysning, fører det til mye byråkratisk heft. Kunne vi ordnet det på det lokale kontoret, ville mye tid og arbeid vært spart, sier Runa Blomstrand, nestleder i NTL Nav Oslo.
Prosjektleder Tone Alm Andreassen ved Arbeidsforskningsinstituttet er overrasket over de negative konklusjonene.
– Jeg hadde ventet mer positive vurderinger. Jo mer oppsplitting av oppgavene, jo større krav til datasystemet. Med bedre teknologi kan dette bli bedre på sikt. Men det handler også om kompetansen blir tilgjengelig for brukerne. Var jeg bruker, ville jeg alltid ønske å snakke med den som arbeidet med saken min, sier prosjektlederen til Klassekampen.