Nyheter

Lover trygt drikkevann

Mens oslofolket må koke vannet, trenger ikke siddisene å være redde for at de skal slurpe i seg farlige Giardia-bakterier.

- Drikkevannet er trygt, sier mannen hos vannverket når han får spørsmål fra en engstelig siddis om Giardia-bakterier kan forpeste drikkevannet i Stavanger, slik Bergen opplevde for tre år siden og Oslo opplever nå.

Men den engstelige siddisen slår seg ikke til ro med det svaret, og spør hvordan vannverksmannen kan være så sikker på at drikkevannet er trygt?

Fri for stress i stemmen forteller vannverksmannen om det lukkede ledningssystemet, om det trygge drikkevannet som hentes langtvekkistan, eller Sirdalen som stedet også kalles, og at drikkevannet testes hver 14. dag.

- Hva tester dere da?

- Bakterier og alt mulig.

Før han legger på gjentar han at drikkevannet i Stavanger er trygt, så det er bare å drikke vann fra springen med god samvittighet.

Ja, ja. Den engstelige siddisen innrømmer at det høres trygt ut, men før han tar seg et glass vann fra springen, sjekker han om kommunen har opplysninger om drikkevannet på nettet.

Her er det svar å få.

Under tjenesteoversikten nederst på siden, klikker han på vann og avløp. Herfra kan den engstelige siddisen sjekke vannkvaliteten ved å taste inn postnummeret sitt, 4048 for Hundvåg. Vår engstelige siddis forvandles til en glad siddis når han finner ut at det er verken feil farge eller spor av E. coli og koliforme bakterier i springvannet hans.

De kommunale nettsidene skal ha pluss for å legge til rette for dialog mellom innbyggerne og kommunen. Tre eksempler på det er debattforumet, sms-varsling når kommunen skal komme og henter farlig avfall og selvbetjeningsportaler der innbyggerne kan hente søkeskjema, kart eller finne opplysninger om en byggesak.

Når innbyggerne i tillegg kan få lest opp markert tekst, er det neste så man kan spørre seg, er det dette som kjennetegner en optimal, kommunal hjemmeside?

Svaret er nja. Det trengs en liten omrokering av innholdet på siden. Jeg tipper at innbyggerne er mer interessert i tjenestetilbudet, politikk eller administrasjon når de først har tatt turen inn på kommunesiden, enn for eksempel kunngjøringer og nyhetsarkiv som er plassert øverst til høyre på siden. Bytt om, og hjemmesiden begynner å nærme seg faretruende meget godt pluss.

Service telefon: 5

Service nett: 5

Serviceinnstilling: 5

Powered by Labrador CMS