Nyheter

Forsker Trude Nilsen ved Universitetet i Oslo råder skoleledere og skoleeiere til å satse på samarbeid mellom skoleleder og lærere for å få flinke elever. Foto: Berit Almendingen
Forsker Trude Nilsen ved Universitetet i Oslo råder skoleledere og skoleeiere til å satse på samarbeid mellom skoleleder og lærere for å få flinke elever. Foto: Berit Almendingen

Gir oppskrift på skolesuksess

Forskerne bak elevmålingene TIMMS mener kommunene må satse på samarbeidet mellom skolelederne og lærerne, for å få gode skoleresultater.Resultater for TIMSSResultater for PisaStore kjønnsforskjellerDirektør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet sier at norske skolemyndigheter ennå ikke vet helt hvordan de skal få bukt med at norske gutter presterer bedre enn tidligere i lesing, men fortsatt ligger langt etter jentene. Forskjellen i leseferdigheten mellom jenter og gutter utgjør ifølge Pisa et skoleår.– Vi har ikke så veldig gode svar. Men vi ser at vi ikke har fått hull på den frivillige lesingen til gutter. Vi må se mer på hva som kan motivere gutter til å lese, sier hun.Jeg synes de bør ta med seg at det er veldig mange ute i Skole-Norge som har gjort en god jobb. Når det gjelder forbedringspotensial, er det viktig å fortsette å ha oppmerksomhet på lærerkompetanse fordi vi ser at læreren virkelig kan bety en forskjell på læringsutbyttet til elevene.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt Ukespass


175,-

KJØP

Digitalt Prøveabonnement
3 Måneder

1750,-

KJØP

Kommunal Rapport Digitalt
1 år

4750,-

KJØP

Kommunal Rapport digitalt 1 år inklusive papiravis

5250,-

KJØP

Powered by Labrador CMS