Nyheter
Setter bom for rushtidsavgift
De rød-grønne lokalpolitikerne i de største byene vender sine egne statsråder ryggen i spørsmålet om rushtidsavgift.
I klimameldingen som ble lagt fram før ferien, viser regjeringen til at rushtidsavgift, eller såkalt veiprising, har ført til betydelig nedgang i trafikken i flere europeiske storbyer. De siste ukene har både miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV) og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) kommet med klare oppfordringer til lokalpolitikerne i storbyene om å innføre en slik avgift.
Liten støtte
En oversikt Kommunal Rapport har utarbeidet, viser imidlertid at de rød-grønne statsrådene har liten støtte blant sine egne lokalpolitikere for ønsket om å sende en ny klimaregning til landets bilister. Spesielt Ap-toppene er kritiske til statsrådene utspill. Både i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Kristiansand sier partiets toppkandidater nei til å innføre rushtidsavgift. Flere av kandidatene reagerer også kraftig på det de oppfatter som utilbørlig press fra sine egne statsråder.
De lokale Ap-toppene vil i stedet satse på bedre og billigere kollektivtilbud for å få flere til å parkere bilen. Aps ordførerkandidat i Tromsø, Arild Hausberg, vil ha egne bussfiler og gratis buss i rushtiden.
- Vi er nødt til å gjøre noe for å få flere til å bruke kollektivtilbudet, men jeg er tilhenger av å bruke gulrot og ikke pisk. Rushtidsavgift er ikke en god løsning, mener han.
I Kristiansand advarer nå Vegvesenet mot at rushtrafikken er i ferd med å sprenge veinettet. Distriktsveisjef Johan Mjaaland understreker overfor Fædrelandsvennen at rushtidsavgift vil bidra til å fordele trafikken bedre. Likevel avviser Aps ordførerkandidat Mette Gundersen forslaget. Hun viser til at det allerede er innført bompenger for å finansiere utbygging av ny E39.
- Jeg tror ikke velgerne er mottakelige for mer avgifter akkurat nå, sier Gundersen.
Folkeavstemning
Også blant Sp-kandidatene er det betydelig skepsis mot å innføre en slik avgift før kollektivtilbudet er blitt bedre. Partiets førstekandidat i Bergen, Kjersti Toppe, gjør det klart at det er uaktuelt for Sp å innføre rushtidsavgift i dagens situasjon.
- Vi må få på plass et mye bedre kollektivtilbud før det er aktuelt å vurdere en slik avgift, slår hun fast.
Senterpartiet i Oslo vil la folk selv få avgjøre om det skal innføres rushtidsavgift. Førstekandidat Lars Rottem Krangnes tror mange vil være positive til en slik avgift, dersom kollektivtilbudet blir bedre.
- Jeg er overbevist om at mange ønsker å ta miljøvennlige valg i hverdagen, men det er vanskelig å innføre nye avgifter på bilkjøring før alternativene er på plass, sier Krangnes.
Han mener likevel det er riktig av samferdselsministeren å løfte fram saken i valgkampen.
- Jeg synes hun er tøff som har gått så hardt ut som hun har gjort. Samtidig har hun vært veldig tydelig på at dette skal avgjøres lokalt. Det er det viktigste for oss, sier Krangnes.
Avgjøres lokalt
Den eneste av Aps storbykandidater som støtter forslaget om rushtidsavgift er Odd Kristian Reme i Stavanger. Han mener rushtidsavgiften må svi for at folk skal gå over fra bil til kollektivtrafikk.
- Jeg er opptatt av at alle politiske partier legger egne kjepphester til side og jobber sammen for å finne fram til en trafikkpakke for byen. Vi må ha gulrot, som reduserte priser, men vi må også ha pisken. Jeg tror ikke vi kommer utenom rushtidsavgift, sier Reme til NRK.
Så langt er det ikke gjort noe vedtak i regjeringen om å pålegge kommunene å innføre rushtidsavgift. Statsminister Jens Stoltenberg understreker tvert imot at dette spørsmålet skal avgjøres lokalt.
- Det er ikke tatt noe initiativ fra regjeringen for å innføre rushtidsavgift. Det er helt klart at det ikke blir innført rushtidsavgift et eneste sted i landet uten at det er fattet vedtak om det lokalt, saStoltenberg under et debattmøte i Trondheim i forrige uke.