Nyheter

Paris kler seg i grønt

Nye store grøntområder, beplantning av balkonger, solenergi og vindmøller på takene og 4.000 elbiler til utlån. Det er noen av ingrediensene i Paris' ambisiøse klimaplan.

Publisert Sist oppdatert

Den plasserer Paris helt i teten blant verdens storbyer når det gjelder klimatiltak. Fra 2004 til 2020 skal klimagassutslippene kuttes med 25 prosent.

– I verdens storbyer er det på tide å forandre måten vi reiser, forbruker og produserer energi, sa Paris-ordfører Bertrand Delanoë (Sosialistpartiet) på kommunetoppmøtet om klima i København i sommer.

25 prosent fornybar

Paris jakter på fornybare energikilder – fra sola, gjennom luft og vann og 1.800 meter ned i bakken. 25 prosent av byens energi skal være fornybar innen 2020.

På takene popper det opp mikrovindmøller og solpaneler. 200.000 kvadratmeter tak skal dekkes av solpaneler innen 2014. Størstedelen konsentreres i nye øko-distrikter, hvor det renoveres og bygges nytt.  

Området rundt Halle Pajol nord i byen er ett slikt område. Den tidligere togstasjonen skal i 2013 stå ferdig med kontorer, bibliotek og ungdomsherberge tilknyttet den lokale høyskolen. På taket kommer Frankrikes største solenergianlegg på en bygning: 3.500 kvadratmeter solpanel skal gi 380 MWh i året.

Paris har allerede Europas nest største fjernvarmenettverk, som dekker 16 prosent av byens energibehov. Nå skal nye varmekilder utnyttes. Fra brønner 1.800 meter under jorda skal jordvarmet (60 grader Celsius) vann hentes opp. Tre nye søppelforbrenningsanlegg skal bygges, for å rense metangass og produsere varme.

Olje- og kullfyring skal erstattes med bioenergi. Et forskningsprogram er satt i gang for å produsere tidevannsenergi fra Seinen. 

– Men den beste energien er den vi ikke bruker, sier Delanoë.

Alle nye bygg må tilfredsstille strenge energikrav, og av de offentlige bygningene er 600 skoler først til å bli renovert.

Storsatsing på elbiler

Neste år blir Paris verdens første storby som innfører elektriske bybiler i stor skala. De var også pionerer for bysykler, kalt Vélib.

– Dette kan revolusjonere transporten i Paris. Vi må utfordre bilens dominerende stilling. Trikk, elvebåter og Vélib er alle blitt en del av det parisiske landskapet, sier Delanoë.     

Autolib-programmet (fri bil) skal gjøre 4.000 elbiler tilgjengelige for pariserne. Som bysykler skal de kunne plukkes opp og settes igjen til lading på 1.400 stasjoner rundt om i byen og forstedene.

Ifølge franske medier blir prislappen opp mot 80 millioner kroner. Brukerne må registrere seg som abonnenter. Prisen for brukerne er ikke klar, men det er meningen den skal være lav.

Planene er blitt utsatt flere ganger, og kan bli det igjen. Ett stort problem er å finne leverandør, siden ingen bilprodusenter ennå masseproduserer elbiler.   

Det er beregnet at elbilene vil redusere klimautslippene med 22.000 tonn CO2 årlig, i tillegg til å gjøre Paris-trafikken mindre tett. Det er den allerede blitt med satsingen på sykler og kollektivtransport. Biltettheten gikk ned med over 20 prosent fra 2002 til 2007. Klimautslippene ble redusert med ni prosent, og de lokale forurensningene langt mer.

En ny generasjon trikker er en viktig grunn. Paris hadde trikk allerede fra 1855, men den siste linjen ble nedlagt i 1957. De siste 15 årene er det imidlertid blitt bygd ut fem nye linjer.

Powered by Labrador CMS