Nyheter
Overrasket over utsettelse av ubåtheving
Det nederlandske bergingsselskapet Mammoet håper fortsatt å få gjennomføre hevingen av den tyske ubåten U-864. Selskapet er overrasket over fiskeriministerens behandling av saken.
– Vi sendte en omfattende kommentar til Kystverket etter at de kritiske rapportene kom i fjor. Vi finner ingen av våre kommentarer igjen i proposisjonen der regjeringen utsetter saken, sier direktør for Mammoet Salvage, Arjan Herrebout.
Snudde om ubåt
Torsdag møtte han pressen i Bergen sammen med konsernsjef Patrick van Seumeren i Mammoet. De er overrasket over at regjeringen nå utsetter heving av ubåten utenfor Fedje i Nordhordland og på nytt åpner for tildekking.
I fjor gikk regjeringen inn for heving av ubåten, som inneholder 67 tonn kvikksølv. Mammoet Salvage hadde fått kontrakten. Men to konsulentrapporter førte til at regjeringen for to uker siden snudde.
I konsulentrapportene fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI) ble det rettet kraftig kritikk mot selskapet Mammoet Salvage og planene for bergingsoperasjonene. Fiskeriministeren viste til rapportene, og ga uttrykk for at hun fryktet at hevingen kunne mislykkes, da hun gikk inn for utsettelse.
Høring
Flere medlemmer i Stortingets transportkomité er misfornøyde med utsettelsen, og frykter at dette er begynnelsen på en omkamp om heving av ubåten.
Transportkomiteen har nå vedtatt en høring om ubåten den 27. april. Til høringen er Mammoet invitert.
Ledelsen i Mammoet er forundret over det som har skjedd. Det nederlandske selskapet har samarbeidet tett med blant annet Det Norske Veritas og Kystverket om planene for heving.
– Vi har svart på alle innvendingene fra de to konsulentselskapene, og vi har inngått ny kontrakt med Kystverket. Men dette er ikke gjengitt i proposisjonen til Stortinget, sier Patrick van Seumeren.
Avviser
Herrebout og van Seumeren avviser påstandene i konsulentrapportene fra Dovre Group og TØI om at selskapet ikke har kompetanse og ressurser til å gjennomføre ubåtbergingen.
Mammoet har lang erfaring med heving av vrak. Selskapet deltok blant annet under hevingen av den russiske ubåten Kursk, en ubåt betydelig større enn den tyske U-864.
– Vi kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen som er gitt i de norske konsulentrapportene, sier Herrebout, som ønsker å rette opp inntrykket under høringen i Stortinget.
(©NTB)