Nyheter
Oslo får dårlig betalt for begrenset bilbruk
Oslo får 20 millioner kroner fra den statlige belønningsordningen til byer som setter i gang tiltak for å begrense bilbruken. Det er for lite og dårlig miljøpolitikk, mener Venstres nestleder Ola Elvestuen.
Av potten på 128 millioner kroner får Oslo 20 millioner kroner, mot 80 millioner kroner i fjor.
– Dette er nok et eksempel på regjeringens dårlige miljøpolitikk. Oslo må få en større andel av belønningsmidlene samtidig som den totale potten bør økes, sier Ola Elvestuen.
Han mener hovedstaden kommer desidert dårligst ut av søkerbyene regnet per innbygger, til tross for forbedringer i kollektivtilbudet og redusert biltrafikk.
– Regjeringen lukker øynene for alt dette og begrunner den lave overføringen med at det kreves innføring av køprising i hovedstaden, sier venstrepolitikeren.
– Rystende vedtak
Også Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland fra Høyre reagerer på tildelingen.
– Dette er et rystende vedtak. Oslo er den byen som har størst vekst i kollektivtrafikken og størst fall i biltrafikken. Likevel får vi et kutt på 75 prosent, sier Røsland til NRK.
Siden belønningsordningen ble etablert i 2004 har målet vært å stimulere de store byene til å ta nødvendige, men upopulære tiltak for å få ned bilbruken.
– Innenfor tilgjengelige midler har vi prioritert byområder som ønsker å prøve ut restriktive tiltak, og der behovet for redusert biltrafikk er størst, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i en pressemelding.
Bergen får mest
Bergen får mest penger i år, med 55 millioner kroner. Stavanger (35 millioner), Oslo (20 millioner), Tromsø (6 millioner), Grenland (10 millioner) og Sarpsborg/Fredrikstad (2 millioner) har fått de øvrige midlene.
I tillegg til denne tilskuddsordningen kan byer søke om fireårige avtaler der de forplikter seg til å redusere bilbruk. Trondheim-området, Kristiansand-området og Buskerudbyen har slike avtaler nå, med en ramme på 205 millioner i 2010.
Ingen av de fem byene som søkte om slik avtale i år, tilfredsstiller kravene, men både Bergen og Tromsø kan få en slik avtale fra 2011.
(©NTB)