Nyheter
Navarsete utreder rushtidsavgift
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har nettopp fått en rapport som vurderer den såkalte belønningsordningen for bedre kollektivtransport. Konklusjonen er at det må sterkere lut til.
Dagens belønningsordning for bedre kollektivtransport har gitt de store byene en egen pott på flere hundre millioner kroner. I år får Kristiansand, Tromsø, Stavanger, Oslo, Trondheim og Bergen samlet rundt 150 millioner kroner, skriver Bergensavisen.
Selv om forskerne mener at ordningen har hatt positiv innvirkning på kollektivsatsingen, er konklusjonen at den må endres for å gi bedre effekt:
* Færre byer bør nyte godt av ordningen, slik at det blir mer på dem som faktisk får statlige midler.
* Støtten må være mer langsiktig enn fra år til år.
* Dersom en vil ha mer restriksjoner i biltrafikken, bør belønningen til byene være langt større enn i dag.
Forskernes konklusjoner gjør at samferdselsministeren har faglig ryggdekning for å snekre om ordningen slik at hennes hjertesak, køprising (rushtidsavgift), kan bli innført.
- Vi har nå faglig dokumentasjon på at de midlene vi har brukt gjennom belønningsordningen har begrenset effekt, for å si det forsiktig. Nå må vi tenke på nytt, og se på en ordning som er langt mer målrettet for å begrense bilbruken, sier Navarsete.
Statsråden garanterer at de vil se positivt på det, dersom lokale politikere er villig til å sette i verk sterkere virkemidler.
Hun vil ikke si noe om hvilke byer som hun aller helst ønsker skal sette i gang med køprising, men BA er kjent med at Samferdselsdepartementet har kontaktet Transportøkonomisk institutt og bedt om en utredning om køprising.