Nyheter

Stena Saga og Crown Seaways til kai på Vippetangen i Oslo. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Stena Saga og Crown Seaways til kai på Vippetangen i Oslo. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Landstrøm skal gi bedre luft i norske havner

Enova deler ut 140 millioner kroner til 22 landstrømprosjekter fra sør til nord. I Bergen jubler man for friskere byluft når Hurtigruten i framtiden får hente strøm fra land.Havner som får støtte til landstrøm

Publisert Sist oppdatert

Havner som får støtte til landstrøm

* Mongstad Eiendomsselskap, Mongstad base: 20 millioner kroner

* Vestbase, Kristiansund: 17,2 millioner kroner.

* Norsea Dusavik base, Stavanger: 15,8 millioner kroner.

* Norsea Tananger base, Sola: 10,6 millioner kroner.

* Oslo Havn Vippetangen, Oslo: 9 millioner kroner.

* Polarbase, Hammerfest: 9 millioner kroner.

* Westcon Yards, Ølensvåg: 7,7 millioner kroner.

* Kværner, Stord: 6,9 millioner kroner.

* Bergen og Omland Havnevesen, Bergen: 6,7 millioner kroner.

* LOS Marine, Rubbestadneset, Bømlo: 5,9 millioner kroner.

* Karmsund Interkommunale Havnevesen, Garpeskjær, Haugesund: 5,6 millioner kroner.

* Trondheim Havn, Hurtigrutekaiene, Trondheim: 5 millioner kroner.

* Halliburton, Dusavik base, Stavanger, Tananger base, Sola, Coast Center Base, Ågotnes, Mongstad base, Fjordbase, Florø, Vestbase, Kristiansund: 3,8 millioner kroner.

* Havyard Ship Technology, Hyllestad i Sogn: 3,8 millioner kroner.

* Semco Maritime, Hanøytangen, Askøy: 3,3 millioner kroner.

* Karmsund Interkommunale Havnevesen, Killingøy, Haugesund: 2,8 millioner kroner.

* Tromsø Havn, Grøtsund og Breivika: 2,8 millioner kroner.

* Karmsund Interkommunale Havnevesen, Bøvågen, Radøy: 1,5 millioner kroner.

* Karmsund Yard, Kolstøvågen, Karmøy: 1,3 millioner kroner.

* Strand Sea Service, Ålesund: 600.000 kroner.

* Trondheim Havn, Pir II, Trondheim: 500.000 kroner.

* M. Eidesvik & Sønner, Bømlo: 260.000 kroner. (©NTB)

– Dette er en stor dag for oss. At vi har fått på plass finansieringen av anlegget til Hurtigruten, er positivt. Det er et godt bidrag for byluften i Bergen. Hurtigruten ligger inne fra fem og en halv til åtte timer om dagen, så det er et stort fremskritt å få ren landstrøm, sier konstituert direktør Ulrik Jørgensen i Bergen og Omland Havnevesen til Bergensavisen.

40 søkte om landstrøm

Enova mottok 40 kvalifiserte søknader, men bare 22 av dem fikk støtte. Hurtigruteterminalen i Bergen får 6,7 millioner kroner, 20 millioner går til Mongstad base, mens Oslo Havn støttes med 9 millioner til landstrømprosjektet for ferger på Vippetangen.

– Dette er gode nyheter. Nå kan vi starte arbeidet med å finne den beste løsningen for fremtiden på Utstikker 2 på Vippetangen, sier havnestyreleder Roger Schjerva.

Lav skatt

Det er de mest kostnadseffektive prosjektene som får støtte. Dermed får samfunnet mest landstrøm igjen for pengene, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

EFTAs overvåkingsorgan ESA ga for et par uker siden grønt lys til en norsk støtteordning som skal få ned forurensingen fra sjøfart i Norge. Ordningen vil gi lavere skattesats på direkte strømtilførsel til fartøyer slik at de kan bruke mindre drivstoff.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS