Nyheter
Kundene liker sitt lokale e-verk
Lokale energiselskaper har mer fornøyde kunder enn de store. De fortjener et bedre rykte, ifølge KS Bedrift.
- De små energiselskapene er bedre på kundebehandling og har mye mer lojale kunder enn de store selskapene. Problemet er at det er de store selskapene som dominerer folks inntrykk av kraftbransjen, sier spesialrådgiver Vidar Kildahl i KS Bedrift.
TSN Gallup har spurt 1.000 strømkunder over hele landet om sin tilfredshet med egen kraftleverandør. En firedel av dem er kunder hos små og mellomstore energiselskaper med kommunalt eierskap, organisert i KS Bedrift eller FSN (Forum for strategisk nettutvikling).
Disse strømkundene er mer tilfredse med servicen enn de som benytter andre kraftleverandører, viser undersøkelsen som TSN Gallup har gjort for KS Bedrift.
De lokale selskapene skårer høyere enn de store både når det gjelder informasjon på faktura, høflighet, troverdighet, kompetanse og tidsfrister. Likevel har ikke deres kunder større tillit til kraftbransjen generelt enn andre kunder.
Det tyder på at de store, tunge aktørene i energibransjen skygger for de mindre, når folk gjør seg opp en mening om bransjen, mener Kildahl, som presenterte undersøkelsen på KS Bedrifts årskonferanse nylig.
Organisasjonen vil nå skolere sine nærmere 130 medlemsbedrifter i energisektoren, i hvordan de kan bedre sitt omdømme. De har fått en veileder i mediekontakt og inviteres på regionale samlinger om samme tema. KS Bedrift har også opprettet en kontakttelefon, som medlemsbedrifter kan benytte for å få hjelp til å takle media i aktuelle saker.
Mange kommuner solgte seg ut av energisektoren rundt årtusenskiftet. Kildahl tror de som lot være, i dag er svært glade for at de ikke kastet seg på salgsbølgen. Det skyldes ikke bare at verdien av kraftaksjene har økt, men også at energiselskapene mange steder er sentrale aktører i næringsutvikling og utbygging av infrastruktur. Denne rollen bør disse selskapene bli flinkere til å få fram i media, mener Kildahl.