Nyheter
Kritiserer utvidet bompengefinansiering
Regjeringens forslag om å åpne for bompengefinansiering av kollektivtransport, blir møtt med skarp kritikk fra flere hold.
I statsråd fredag ble det foreslått å kreve inn bompenger til delvis finansiering av Oslopakke 3, trinn 1, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener at proposisjonen gjør det mulig å gi kollektivsatsingen i Oslo-regionen et skikkelig løft allerede i inneværende år.
Frps Per Sandberg karakteriserer forslaget som meningsløst, lastebileierforbundet peker på at deres medlemmer får tredoblet avgiften gjennom bompengeanleggene og professor Arvid Strand i TØI karakteriserer det som en trafikkmiljøkatastrofe om planene i Oslopakke 3 videreføres.
20 års perspektiv
Tiltakene i Oslopakke 3 skal etter planen gjennomføres over 20 år, og skal finansieres både ved hjelp av trafikantbetaling og av midler fra statsbudsjettet. Lokalt er det beregnet at alle tiltak i pakken vil koste vel 54 milliarder kroner. Dette er et beløp regjeringen ikke har kvalitetssikret.
I proposisjonen går regjeringen inn for at bomtakstene for lette biler skal økes fra dagens 20 til 25 kroner, og at takstene for tyngre kjøretøyer skal økes fra dagens 40 til 75 kroner. De nye takster skal innføres så snart det lar seg gjøre - trolig nærmere sommeren.
Regjeringen sier at den ved fremleggelse av Oslo-pakke 3 ikke har tatt stilling til prosjektforslag knyttet til pakken, men sier at midlene som er knyttet til trinn 1 vil bli benyttet til allerede igangsatte vei- og kollektivprosjekter. Dette gjelder stamveiprosjektet E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Wøyen-Bærum, riksvei 150 Ulvensplitten-Sinsen, og E6 Vinterbru-Assurtjern.
Videre vil det bli benyttet bompenger til driftstiltak for kollektivtrafikken, men prioriteringen av dette vil regjeringen orientere om i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2008.
- Bilistene melkekuer
Per Sandberg, som er Frps samferdselspolitiske talsmann, sier at når bompenger skal brukes til å drifte kollektivtrafikk og lønne sjåfører, betyr dette i praksis at dette blir en permanent avgift. Bilistene, som allerede betaler 60 milliarder kroner til statskassen, blir igjen melkekuer, sier Sandberg til NTB.
- Forslaget er dramatisk for tungtransporten og for norsk næringsliv, mener administrerende direktør Olav Slaatsveen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
NLF-sjefen gjengir samferdselsminister Liv Signe Navarsete fra fredagens pressekonferanse, der hun sier at dersom avgiftene får uante konsekvenser for tungtransporten, er hun villig til å evaluere ordningen.
- NLF skal ikke slippe saken før endelig vedtak foreligger i Stortinget, sier Slaatsveen.
Professor Arvid Strand i TØI sa i fjor at det vil skje en miljøkatastrofe i Oslo om planene følges. Han vil ikke i dag kommentere Oslopakke 3, men sier til NTB at hans standpunkt fra i fjor står fast.
(©NTB)