Nyheter

Jernbanedirektøren: En spennende dag for lyntog

Fem selskaper deler på oppgavene i lyntogutredningens andre fase. – Dette er en spennende dag. Nå er vi ordentlig i gang, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Publisert Sist oppdatert

Hvem som vant fram med sine anbud på de seks ulike delene av utredningen, ble kjent torsdag.

Britiske Atkins Group er det eneste selskapet som er blitt tildelt to anbudsdeler. Selskapet skal jobbe med markedsanalyser, samt finansielle og samfunnsøkonomiske analyser.

Den eneste helt norskeide selskapet som har vunnet fram i anbudskonkurransen, er Asplan Viak, som skal stå for miljøanalysene.

Åpent sinn

Målet med andre fase er å legge til rette for vurdering av de ulike strekningene. Arbeidet starter umiddelbart og settes i gang fordi første fase av utredningen viste at tidligere utredninger ikke var sammenlignbare.

– Vi er i rute, selv om det har tatt noe lengre tid med anbudene enn planlagt, sier lederen av høyhastighetsutredningen i Jernbaneverket, Tom Stillesby.

Han understreker at fasiten fra utrederne ikke nødvendigvis blir et ja når de endelige anbefalingene skal legges fram om halvannet år.

– Jeg har et åpent sinn. Jeg vil si at sjansen er 50/50 for at det bygges høyhastighetsbane i Norge, sier Stillesby til NTB.

– Nyansert

Arbeidet, som har en ramme på totalt 50 millioner kroner, betegnes som den største transportutredningen i Norge i nyere tid.

– Det er viktig at utredningen blir nyansert og at alle sider belyses. Sammensetningen av firmaer som vant denne anbudsrunden, er en garanti for både allsidighet og kvalitet, sier jernbanedirektør Enger.

– Med disse anerkjente firmaene har vi oppnådd det som var en forutsetning i mandatet, nemlig å få med internasjonal kompetanse, sier Tom Stillesby.

– Milepæl

– Dette er stort og noe jeg har jobbet for i 17 år, sier SVs Hallgeir Langeland, som omtaler torsdag kunngjøring av utredere som en milepæl i arbeidet med høyhastighetstog.

– Jeg vil gjerne at flytoget går til Stavanger, ikke bare til Gardermoen. Og reisen bør koste mindre enn med fly, sier Langeland.

– Sareptas krukke

Fremskrittspartiet er det eneste stortingspartiet som har sagt nei til både utredning og eventuell bygging av høyhastighetstog.

Frp-representant og nestleder i Stortingets samferdselskomité Bård Hoksrud mener millionene til utredninger er bortkastede penger. Han tror ikke utrederne kommer til å være objektive nok, at et svar om ja til lyntog kommer som bestilt, men at planene aldri kommer til å bli realisert.

– En mengde utenlandske selskaper får nå hånden rett ned Sareptas krukke. Det er helt urealistisk og kommer ikke til å skje at Norge bruker 600 milliarder kroner på høyhastighetsjernbane. Det alene tilsvarer 20 år med samferdselsinvesteringer, sier Hoksrud til NTB.

Strekninger senere

Utredningen av de ulike strekningene, kalt fase 3, legges ut på anbud i oktober i år. Trolig starter utredningen i januar neste år. Da vil strekningene være følgende:

* Oslo – Bergen

* Oslo – Kristiansand – Stavanger

* Oslo – Trondheim

* Oslo – Göteborg

* Oslo – Stockholm

* Bergen – Haugesund – Stavanger i kombinasjon med Oslo – Bergen og Oslo – Kristiansand – Stavanger

Den siste delen av utredningen ferdigstilles i februar 2012. Den vil være en del av Nasjonal transportplan 2014-2023.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS