Nyheter
For slepphendte med snøscootertillatelsene
For mange kommuner tar for lett på kjøring med snøscooter og annen motorferdsel i utmark, konkluderer statlige miljømyndigheter i ny undersøkelse.
Ved inngangen til vinterferiesesongen kritiserer statlige miljømyndigheter kommunene for å tillate for mye scooterkjøring til hytter. For mange kommuner gir for mange dispensasjoner som er for dårlig begrunnet.
Kommunal Rapport har fått tilgang til en kommuneundersøkelse som Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har laget sammen med fylkesmennene. 48 kommuner er med i undersøkelsen, som offentliggjøres torsdag.
– Vår undersøkelse viser at kommunene ikke ivaretar sitt myndighetsansvar for motorferdsel i utmark på en tilfredsstillende måte, sier DN-direktør Janne Sollie.
Miljødirektoratene mener Fylkesmannen bør få hjemmel til å føre tilsyn med kommunenes myndighetsutøvelse for motorferdsel i utmark.
For mange dispensasjoner
I 35 av 43 kommuner hvor motorferdsel i utmark har vært tilsynstema, er det funnet avvik fra hvordan lovverket skal håndteres. I mange kommuner er det flere avvik. Rapporten inneholder en oversikt over hvilke kommuner som har deltatt i den frivillige systemrevisjonen, men ikke resultater på kommunenivå.
– Det er uheldig at såpass mange kommuner gir dispensasjoner til hytteeiere selv om det finnes muligheter til å leie scootertransport i området, sier DN-direktøren til Kommunal Rapport.
DN og Klif anbefaler kommunene å innskjerpe bruken av dispensasjoner, og samtidig oppfordre hytteeiere til å bruke leiekjøring. Tidligere er det blitt vurdert å forby dispensasjoner der det finnes leiekjørere, og spørsmålet er til ny vurdering når Miljøverndepartementet nå reviderer lovverket.
Undersøkelsen avdekker at én kommune har hatt som fast praksis at hytteeiere får dispensasjon for snøcooterkjøring i opptil tre vintersesonger, uten begrensninger på antall turer, selv om det var leiekjørere i området.
– I store hytteområder er det ikke mulig å dekke behovet for snøscootertransport med leiekjørere i ferietiden, men dispensasjonene bør uansett bli mer presise enn mange er i dag, sier Sollie.
Uklare dispensasjoner
Undersøkelsen viser at flere kommuner har lagt seg til en praksis med å gi dispensasjoner som er uklare og vanskelige å kontrollere.
– Det er ofte ikke presisert hvem dispensasjonen gjelder og for hvor mange turer. Flere stiller ikke krav om kjørebok. Det er viktig at dispensasjonsvedtakene er spesifikke, slik at de er mulige å kontrollere og etterprøve, sier Sollie.
Dispensasjonsvedtak skal bygge på «særlige grunner». Etter den nye naturmangfoldsloven skal det også gis en redegjørelse for blant annet mulige skadevirkninger på naturen. I rapporten slår miljøetatene fast at «en tilfredsstillende redegjørelse mer er unntaket enn regelen».
Snøscooterkjøring i høyfjellsområder kan forstyrre villrein og annet dyreliv, mens utmarksterrenget skades mer av barmarkskjøring.
– Snøscootere er ikke minst til sjenanse for folk som er ute og nyter friluftslivet. I enkelte områder får vi meldinger om at det er vanskelig å gå på ski fordi det er scootere overalt. Scooterbråk hele døgnet er en plage flere steder, sier Sollie.
Nå vil direktoratet og fylkesmennene hjelpe kommunene med å utøve sin miljømyndighet mer effektivt. Det skal skje gjennom direkte veiledning og ved å forbedre DNs nettsider om motorferdsel i utmark.
– Her vil vi veilede omregelverket, formidle erfaringer fra andre kommuner og gi praktisk hjelp med maler for dispensasjoner og andre dokumenter, sier Sollie
Kommunenes håndtering av avløp er det andre temaet i undersøkelsen. Også her avdekkes det store mangler, som kan få alvorlige forurensningskonsekvenser.