Nyheter
Fiskeriministeren i høring om Fedje-ubåten
Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) avviser kategorisk at økonomiske grunner lå bak regjeringens beslutning om å utsette hevingen av ubåten på havbunnen utenfor Fedje i Hordaland.
– Det er ikke økonomiske grunner. Det er ene og alene sikkerhetsmessige vurderinger som ligger bak beslutningen, sa fiskeriministeren da hun ble krysseksaminert i en åpen høring i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité tirsdag.
Berg-Hansen understreket ifølge NRK.no at det er avgjørende å få håndtert kvikksølvforurensingen på en slik måte at den utgjør minst mulig risiko.
– Regjeringen har satt sikkerheten i fokus og mener det derfor ikke er grunn til å gå videre med hevingsalternativet nå. Jeg mener det ville vært uansvarlig å gjennomføre hevingen, sa hun.
En rapport fra Dovre group og Transportøkonomisk institutt fastslo i desember i fjor at hele anbudsrunden rundt hevingen av ubåten bør tas på nytt. Fiskeriministeren tok tirsdag til orde for at det er behov for ytterligere utredninger i saken.
Ny rapport
På tirsdagens høring ble det lagt fram en ny rapport fra sertifiseringsselskapet Lloyd’s Register. Denne støtter Det Norske Veritas’ vurdering av det nederlandske bergingsselskapet Mammoets bergingsplan for Fedje-ubåten.
Lloyd’s Register konkluderer med at den foreslåtte planen absolutt er teknisk gjennomførbar. Det foreslåtte utstyret og teknikkene er tilgjengelig og velprøvd teknologi.
– Kyst- og fiskeriministeren påpekte tirsdag behovet for en ny gjennomgang av hele prosjektet. Hun begrunner dette med kompleksiteten i prosjektet og det faktum at en slik operasjon aldri har vært utført før. Mammoet reagerer på ministerens uttalelser og viser til bergingen av ubåten Kursk, som inneholdt radioaktivt materiale og flere andre høyrisiko bergingsprosjekter, heter det i en pressemelding fra Mammoet.
– Haster
Fremskrittspartiet mener fortsatt at det haster med hevingen og fjerning av kvikksølvet fra ubåten.
– Frp mener regjeringen bør gå videre med det oppdraget bergingsselskapet Mammoet foreløpig har fått, slik at heving og fjerning kan gjennomføres sommeren 2011. Hensyn til lokalbefolkningen i regionen er viktig. Men dette er også viktig for Norge som fiskerinasjon og miljønasjon, uttaler stortingsrepresentant Arne Sortevik som er Frps saksordfører i saken.
67 tonn kvikksølv
Ubåten U-864 kom fra Tyskland til Norge under krigen høsten 1944. Den skulle til Japan med krigsutstyr, blant annet 67 tonn flytende kvikksølv. 9. februar 1945 ble den senket av den britiske ubåten Venturer utenfor Fedje. Alle om bord omkom.
Vraket ble funnet i mars 2003, og en heving er antatt å koste rundt 800 millioner kroner.
(©NTB)