Leder

Uløste utfordringer
Siden det såkalte ekspertutvalget i 2014 la fram sin innstilling om hvordan framtidens kommuner burde se ut, har Kommunaldepartementet støttet seg godt til funnene i den utredningen.
Utvalgets kriterier for blant annet kommunestørrelse var kontroversielle, særlig for mange i småkommuner. Andre – inkludert Kommunaldepartementet – har siden brukt utvalgets rapport som en tydelig rettesnor.
Derfor er det noe overraskende at det samme departement har lagt fram et forslag til inntektssystem som straffer kommuner som er av den størrelsen ekspertutvalget anbefaler. Når alle kommuner mellom 15.000 og 20.000 taper på omleggingene av systemet, rimer det dårlig med den politiske retorikken om robuste kommuner.
I stedet etterlater departementet et inntrykk av at det egentlig vil ha så store kommuner som mulig, og at systemet tilpasses deretter.
I høringsrunden har dermed forslaget blitt angrepet både av mange små kommuner, kommuner som ikke vil bli straffet fordi naboen ikke vil slå seg sammen og de mellomstore kommunene. I den siste gruppen finner vi også mange av de mest effektive i dag.
Tidligere store omlegginger av inntektssystemet har gjerne vært rotfestet i et offentlig utvalg, som igjen har bestilt faglige utredninger underveis – utredninger som allmennheten som regel har fått tilgang til.
Nå har arbeidet i all hovedsak vært drevet internt i Kommunaldepartementet – riktignok bygget på det mer enn ti år gamle Borge-utvalget. Med en lukket prosess har det også tatt tid i høringsrunden før flere konsekvenser er blitt skikkelig kjent.
Kostnadsnøklene i inntektssystemet bør være faglig baserte. Beregningene må ha tillit ute i kommunene, og de gode faglige løsningene finner man ikke nødvendigvis i departementet alene. En åpen og inkluderende prosess kunne sikret bedre forslag.
Dessverre har ulike regjeringer gjerne blandet sammen de politiske delene av inntektssystemet og kostnadsnøklene. Det gamle basiskriteriet og det nye strukturkriteriet er begge basert på skjønn, og hører egentlig ikke hjemme i kostnadsnøkkelen.
Om forslaget vil få flertall når det senere skal til Stortinget, vet vi ikke. Tiden til å forbedre forslaget til nytt inntektssystem før saken skal til parlamentet er uansett kort. Den må brukes godt.