Leder

Helt på grensen
Hvor store mengder saksdokumenter er det forsvarlig at folkevalgte skal tilegne seg på begrenset tid – og bak lukkete dører, til og med?
Som vi har skrevet om i Kommunal Rapports nettavis denne uka, har opposisjonen i fylkestinget i Sogn og Fjordane nå krevd lovlighetskontroll etter at fylkestingspolitikerne fikk rundt 100 nye sider med viktige opplysninger de skulle tilegne seg i møtet, før de skulle ta stilling til salg av ferjeselskapet Fjord 1.
Dersom politikerne opplever at saksforberedelsen ikke er god nok, må de selvfølgelig si klart ifra. Så ansvarlige og tøffe bør de være i alle saker i alle fylker og i alle kommuner. Men det er ikke så lett, vil mange kjenne.
Vi mener det er helt på grensen at det ender med vedtak i en så omstridt sak som salget av Fjord 1, når så mange som 13 representanter ønsker å utsette saken for å få bedre behandling, mens 18 representanter ikke vil ta hensyn til det.
Trolig ikke ulovlig, som jussprofessor Jan Fridthjof Bernt sier, men det betyr ikke at det er ønskelig. Det hender at det haster å gjøre vedtak, at tempo vil komme alle til gode, men slett ikke alltid. Det ideelle er jo når administrasjonen legger til rette så alle politikerne virkelig har forutsetninger for å fatte kloke valg ut fra sin overbevisning og at politikerkolleger er lydhøre for rimelige krav om tilfredsstillende saksbehandling. Dette gjelder for behandling av politiske saker generelt, og spesielt de sakene som er komplekse og har potensielt store konsekvenser.
Ta hensyn til både ferske lokalpolitikere og dem som har opparbeidet seg erfaring fra kommunestyrer og fylkesting. La dem få mulighet til å ta beslutninger på informert grunnlag. Slik kan de utøve den positive innflytelsen velgerne har satt dem til, og slik de selv har ønsket å stille opp for lokaldemokratiet.