Nyheter

Tydelige kommuneledere får gode resultater

Kommuner som lykkes med effektivisering har ledere som er tydelige i sine krav og sørger for at prioriteringene blir forstått og akseptert i organisasjonen. Det viser en ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Fire av fem kommuner arbeider systematisk med å effektivisere tjenesteytingen, enten for å kutte ressursbruken eller for å yte bedre tjenester uten å bruke mer penger, viser undersøkelsen.

Kommuner der effektivisering inngår i de løpende styringsprosessene, oppnår bedre resultater enn kommuner der dette arbeidet ikke er like høyt prioritert, framgår det av undersøkelsen som er gjennomført av Fürst og Høverstad ANS for KS.

Undersøkelsen omfatter et representativt utvalg på 150 kommuner. 55 prosent har besvart spørsmålene i undersøkelsen, og ni av dem er fulgt opp med dybdeintervjuer.

Nær halvparten av kommunene har ifølge undersøkelsen tallfestet gevinstene ved effektiviseringen i budsjettet for 2010. Blant disse har 35 kommuner oppgitt beregnede innsparinger på til sammen 679 millioner kroner, som tilsvarer 1,2 prosent av deres samlede driftsinntekter.

Systematisk arbeid

81 prosent av kommunene arbeider systematisk med effektivisering av sin tjenesteproduksjon, enten for å redusere ressursbruken eller for å yte tjenester med bedre kvalitet uten økt ressursbruk.

Vel en tredel av kommunene i undersøkelsen tallfester en effektiviseringsgevinst innen grunnskolen på gjennomsnittlig 2,8 prosent av skoleutgiftene. For de 22 kommunene dette gjelder, utgjør dette 156 millioner kroner.

Sammenslåing av skoler, økning av elevtallet per skole og økt gruppestørrelse er noen av tiltakene som gir besparelse.

– Sørger for å forankre

For pleie- og omsorgstjenester anslår en femdel av kommunene resultatene av effektiviseringstiltak på 3,2 prosent av utgiftene til disse tjenestene. I tillegg kommer andre kjennetegn ved kommuner som lykkes i bestrebelsene på å effektivisere, blant annet har de en ledelse som kommuniserer prioriteringene tydelige og sikrer at de er forankret, det vil si forstått og akseptert i hele organisasjonen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS