Nyheter
Streikefaren størst i kommunene
Faren for streik er størst i kommunal sektor, mener Fafo-forsker Kristine Nergaard. Men det kan ta både natt og dag før vi kommer så langt.
– Partene står foran en meget krevende natt og kanskje også morgen og formiddag. Likelønnsspørsmålet er vanskelig å løse, sier Nergaard til NTB.
Hun mener sannsynligheten for et meklingsresultat er større i staten enn i kommuneoppgjøret.
– Det er risikosport å spå hvor streikefaren er størst, men jeg vil nok si kommunal sektor. For det første forhandler Unio, YS og LO sammen i statsoppgjøret, mens forhandlingssammenslutningene har stilt egne krav i kommunal sektor. For det andre er likelønnsutfordringene større i kommunene, sier Fafo-forskeren.
Utbrudd
Likelønnsproblematikken handler enkelt sagt om å tette lønnsgapet mellom menn og kvinner i sammenlignbare yrker. Høyskoleutdannede sykepleiere og førskolelærere krever med andre ord samme lønn som ansatte i det private med lik utdanningslengde.
En utfordring for forhandlingsdelegasjonene i kommunal sektor er den store bredden i hovedsammenslutningenes medlemsmasse. Fordelingen av potten internt i LO, Unio, YS og Akademikerne kan med andre ord by på problemer.
– Det er en mulighet at én eller flere hovedsammenslutninger går til streik, mens de andre aksepterer en skisse til løsning. Dessuten kan enkeltvise forbund velge å streike selv om meklingsresultatet er anbefalt av alle de fire sammenslutningene, sier Nergaard.
Slike utbrudd fra enkeltforbund er ikke mulig i staten, og tre av sammenslutningene valgte dessuten å fremme felles krav.
Forpliktelser
Regjeringen kan hindre en storstreik i offentlig sektor ved å legge nok penger på bordet til likelønnstiltak, men den krevende situasjonen for konkurranseutsatt industri taler imot et ekspansivt oppgjør. I tillegg har finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) gjentatte ganger hamret inn budskapet om mindre oljepengebruk.
– Vi kan se for oss at regjeringen i stedet kommer med forpliktelser i form av en opptrappingsplan eller andre tiltak. Så spørs det om noe slikt vil være tilstrekkelig for å unngå streik, sier Fafo-forskeren.
Vi må tilbake til 1992 for å finne det siste oppgjøret som endte i storstreik blant LO-medlemmer i kommunal sektor, ifølge http://www.frifagbevegelse.no/. Da gikk 20.000 LO-organiserte til streik, i likhet med Hjelpepleierforbundet i YS. Begge streikene ble stoppet med tvungen lønnsnemnd.
– Streiker i offentlig sektor ender gjerne i tvungen lønnsnemnd. Men kommunene vil neppe få mer penger av staten til likelønnstiltak om fagforbundene skulle streike seg inn i en lønnsnemnd. Også arbeidstakerne har derfor mye å vinne på en enighet. Det er rett og slett lettere å oppnå et likelønnsløft i forhandlinger, sier Nergaard.
Forbereder seg
Den siste arbeidskonflikten i offentlig sektor fant sted i 2008, da Utdanningsforbundet gikk ut i en nesten to uker lang streik.
Ved Abildsø skole i Oslo forbeder de ansatte seg på en ny konflikt. Onsdag ettermiddag hentet klubbleder Brit Aamot Øvensen og nestleder Ylva Mikkelsen streikemateriell hos Utdanningsforbundet i Oslo.
– Vi håper å unngå streik, men kravet om likelønn er viktig og verdt å streike for. Regjeringen gikk til valg på løfter om likelønn, og de rødgrønne vil møte seg selv i døra hvis de ikke leverer, sier Øvensen til NTB.
(©NTB)