Nyheter
- Skolen mangler kvalifiserte lærere
Skoleledere mener undervisningen på ungdomstrinnet blir hemmet av mangel på kvalifiserte lærere.
Over 30 prosent av norske skoledere anser dette for å være et problem, viser Teaching And Learning International Survey (TALIS), en ny OECD-undersøkelse av viktige forhold for undervisning og læring. Rapporten ble presentert i Oslo tirsdag.
Analysen tyder også på at lærerne på ungdomstrinnet ønsker hyppigere tilbakemeldinger på jobben de gjør.
- OECD-undersøkelsen viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder tilbakemeldinger til lærerne. Det virker som det er en kultur i norsk skole, og kanskje et felles norsk kulturtrekk, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Petter Skarheim.
TALIS-rapporten sammenligner i undersøkelsen hvordan lærere og rektorer på ungdomstrinnet opplever sin hverdag. Norge har sammen med 22 andre land deltatt i undersøkelsen.
2.458 lærere og 153 rektorer fra 156 norske skoler har svart på spørsmålene som har lagt grunnlag for rapporten.
(©NTB)