Nyheter

- Skolen er en kvinnebastion

92 prosent av norske lærere i småskolen er kvinner og kvinner står for nesten 70 prosent av kontakten mellom skole og hjem. Det går ut over guttene, mener forskere.

Publisert Sist oppdatert

Christian W. Beck og Svein Egil Vestre ved Pedagogisk forskningsinstitutt på Universitetet i Oslo, har undersøkt foreldres meninger om skolen. Funnene viser at kvinnene dominerer.

I 68 prosent av tilfellene er det mor - og mor alene - som pleier kontakten med skolen. I 28 prosent av familiene pleier både mor og far kontakten, mens bare i 4 prosent av tilfellene tar far ansvaret alene, skriver Dagsavisen.

- Alvorlig

92 prosent av lærerne på småskoletrinnet og 68 prosent på mellomtrinnet er kvinner. Kvinner er også i et lite flertall på ungdomsskolenivå.

Christian W. Beck mener situasjonen er alvorlig. Skolen som feminin arena går på bekostning av guttenes læringsmiljø og muligheter. Konsekvensen blir at guttene blir sittende igjen som tapere, frykter han.

Statistikken støtter Becks påstander. De siste årene har jentene gått forbi guttene i karaktersnitt i alle teoretiske fag. Til og med i de tidligere så mannsdominerte realfagene er jentene best. Guttene er best kun i kroppsøving

Mangler rollemodeller

Ifølge Harald Lauglo, høyskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, viser forskning at jentene føler seg langt mer komfortable med lesing, skriving og muntlig undervisning enn guttene. Jentene takler også gruppearbeid og klasseromsituasjonen best.

Lauglo tror det er mangelen på gode mannlige rollemodeller det skorter på.

- Det har høyere status å være skoleflink i et jentemiljø enn blant guttene. Jeg tror det er viktig at fedre aktiverer seg, og at vi får inn flere mannlige lærere på tidlig nivå i skolen, sier han-

Beck har ingen større forhåpninger om at så vil skje.

- Skolebyråkratiet, fra lærerutdanning til direktoratet, er like kvinnedominert. Det er ingenting galt med det i seg selv, men jeg frykter at systemet reproduserer seg selv, sier han.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS