Nyheter

Sa ja takk til fast arbeidstid

NITTEDAL: Lærerne ved Hagen skole i Nittedal sa ja takk til rektors forslag om mer bundet arbeidstid. De vil ikke tilbake til den gamle ordningen.

Publisert Sist oppdatert

- Det er kanskje feil politikk å si det, men jeg mener vi blir bedre av å ha tid til å være i lag og samarbeide, sier Kristin Rydland Fjøsne, lærer og plasstillitsvalgt for Utdanningsforbundet.

For tre år siden foreslo rektor Ellen Lühr en lokal arbeidstidsavtale som ble vedtatt av lærerne og siden fornyet to år på rad. Den innebærer at lærerne er bundet til skolen 36,5 av ukens 43 arbeidstimer.

- Det har vært en demokratisk prosess. Vi har stemt for dette fordi vi selv ønsker det, sier klubbleder Fjøsne.

I avtalen har rektor Lühr lagt inn en fristende gulrot. De som vil, kan bruke tre dager av sommerferien til å forberede skolestart. Disse dagene kan de så avspasere på skoledager senere.

Rektors utgangspunkt var at den sentrale arbeidstidsordningen er elendig for lærerne selv.

- Arbeidsåret er altfor konsentrert. Lærerne har lang sommerferie, men når høstferien kommer, er de helt utslitt. Da har de hatt et voldsomt trøkk med nesten 45 timers arbeidsuke i to måneder. Jeg skjønner knapt at det er lov, sier hun til Kommunal Rapport.

Sitter lenger på skolen

Lærerne ved Hagen skole er organisert i team, basert på trinn. Når de ikke underviser, sitter teamene sammen på romslige arbeidsrom, der alle har egen PC. De har to faste møter i uken. Da Kommunal Rapport var på besøk, skulle lærerne evaluere hverandres undervisning og gi råd om forbedringer.

Ofte sitter lærerne på skolen også i den ubundne arbeidstiden.

- Jeg liker å jobbe på skolen og ha fri når jeg kommer hjem. Dessuten er greit å slippe å ringe hjem til kolleger for å gjøre avtaler, sier lærer Anne Glømmi.

Både lærere og rektor mener fast arbeidstid er en fordel for alle, også foreldrene, som slipper å ringe dem i fritiden.

Ingen felles avtale

I dag har noen av skolene i Nittedal lokale avtaler, andre holder på den sentrale avtalen. Dette til tross for at kommunen og Utdanningsforbundet var enige om en felles prosess.

Først skulle det gjennomføres en undersøkelse om arbeidstid blant lærerne. Den skulle ligge grunn for forhandlinger om en felles avtale for alle skolene.

- Undersøkelsen ble gjennomført. Tendensen var at jo mer bundet arbeidstid lærerne hadde, jo mer fornøyde var de. Men da ville ikke Utdanningsforbundet være med videre, forklarer kommunalsjef Grethe Rønning.

Hun mener forbundet har bidratt til å forsinke utviklingen.

- Lærerne er engstelige for å bli ledet, samtidig de etterspør ledelse i andre sammenhenger. Som arbeidsgiver synes jeg det er en underlig holdning, sier Rønning.

- Vær hard i klypa!

Kommunalsjefen mener lærerne må opp i samme bundne arbeidstid som andre kommunalt ansatte, 37,5 timer i uken.

- Det er også mest fordelaktig for dem selv. De skal jo jobbe mye mer i team og må være tilgjengelig for dem de skal samarbeide med, sier hun.

Ifølge Rønning var skuffelsen stor, da det ikke ble noen endringer i den sentrale arbeidstidsavtalen i 2006.

- Jeg er kjent med at det var rektorer som valgte å slutte da, fordi de ikke fikk den styringstretten de trengte for å utvikle skolen godt, sier hun.

Rønning forventer vesentlige endringer når avtalen nå skal reforhandles.

- Jeg henstiller til KS om å være hard i klypa denne gangen, sier hun.

Powered by Labrador CMS