Nyheter
Runde krav om arbeidstid
Rom for ledelse og lokal handlefrihet, kompetanseutvikling og tid med elevene. Det er hovedpunktene i KS' krav til ny arbeidstidsavtale.
Forhandlingene med lærernes organisasjoner startet onsdag formiddag. Partene utvekslet her generelle synspunkter og la fram sine innledende krav og tilbud, som – i alle fall for KS’ vedkommende – var særdeles rundt formulert.
KS viser til erfaringene med dagens arbeidstidsavtale og mener det ut fra disse er viktig å «tilpasse avtalebestemmelsene slik at de åpner for en ressurs- og tidsdisponering som kan understøtte en videreutvikling av norsk skole».
KS er opptatt av at en ny avtale skal sørge for rom for ledelse og lokal handlefrihet, kompetanseutvikling og planlegging, samt tid med elever. Det slås fast at tid med elevene er kjerneoppgaven til undervisningspersonalet.
«KS anerkjenner verdien av selvstendig og kollektivt for- og etterarbeid med tydelig oppmerksomhet på kvalitet i læringsarbeidet. KS mener derfor at gjeldende arbeidstidsbestemmelser, inklusive årsrammer, planfestet arbeidstid og selvstendig tid, må konstrueres på en slik måte at lærernes kjerneoppgaver understøttes», heter det i det første kravet/tilbudet til lærernes organisasjoner.
Hva dette betyr i praksis, vil KS foreløpig ikke utdype overfor Kommunal Rapport.
Møtes mandag
Utdanningsforbundet la ikke fram skriftlige krav onsdag, men serverte en lengre muntlig redegjørelse for sitt syn. Lektorlaget (Akademikerne) og Norsk Skolelederforbund la derimot fram skriftlige krav.
Partene møtes igjen mandag og har avtalt to forhandlingsmøter til i løpet av oktober. Blir de ikke enige før dagens avtale går ut ved nyttår, kan sakens tas opp i hovedtariffoppgjøret til våren.