Nyheter
Oppretter register over styreverv
Fra februar kan kommunene registrere styreverv og økonomiske interesser til folkevalgte og nøkkelpersonell i et felles register på nett.
- Alt er basert på frivillighet. Personopplysningsloven krever det. Men det er stor interesse for dette i mange kommuner. Mange sitter bare og venter, sier direktør Runa Opdal Kerr i KS Bedrift til Kommunal Rapport.
Et felles register på nett skal gjøre det mulig for alle å se hvilke roller og interesser lokale folkevalgte, innkjøpssjefer og andre kommunale ledere måtte ha. Det skal også hjelpe kommunene med å vurdere spørsmål om enkeltpersoners habilitet i konkrete saker.
- Dette skal ikke være en svarteliste, men bidra til større åpenhet og dermed tillit til kommunesektoren, sier Kerr.
Verv og godtgjøring
Styret i KS tar i dag, torsdag, stilling til hvilke typer opplysninger som kan legges ut på www.styrevervregisteret.no.
Forslaget går ut på at registeret skal omfatte både folkevalgte, ansatte ledere og innkjøpsansvarlige i kommuner, fylkeskommuner og kommunalt eide selskaper. Hver av dem oppfordres til å oppgi ulike verv og hvilken godtgjøring de får for dem, samt næringsinteresser og biinntekter. Også deres ektefellers/andre nærståendes økonomiske interesser kan oppføres i registeret.
17 prosent av kommunene/fylkeskommunene har i dag et register over folkevalgtes økonomiske interesser, viser en undersøkelse TNS Gallup gjorde for KS i høst. Men de fleste er papirbaserte, dårlig vedlikeholdt og lite tilgjengelige for allmennheten.
Det har for øvrig gått 16 år siden KS-styret første gang oppfordret medlemmene til å opprette et slikt register.
Det nye registeret blir tilgjengelig for alle via KS´ nettsted og kan også legges ut på kommunenes egne nettsider. Kommuner som vil delta, må etablere rutiner for å oppdatere opplysningene jevnlig, minst en gang i året.
Etikkveiledere
KS er også ellers i støtet på etikkfronten. Organisasjonen gir nå ut to prosessveiledere i etikk, samfunnsansvar og antikorrupsjonsarbeid, en for kommunene og en for kommunale bedrifter.
De tar opp en rekke etiske spørsmål, blant annet om habilitet, varsling, fortrolig informasjon, eierstyring og bruken av selskapets eiendeler, og gir kjøreregler for håndteringen av dem.