Nyheter

OECD frykter forgubbing i norsk skole

Etter en gjennomgang av fag- og yrkesopplæring i det norske skolevesenet peker OECD i en ny rapport blant annet på at det i Norge er en veldig høy gjennomsnittsalder blant lærere i yrkesfag.

Publisert Sist oppdatert

OECD frykter at rekrutteringen av nye lærere i disse fagene ikke er stor nok til å demme opp for den naturlige avgangen, og tror også at den høye alderen gjør det vanskelig å oppdatere og videreutdanne lærerne.

OECD er også kritisk til det høye frafallet av elever i den videregående skolen. I rapporten konkluderes det også med at det norske systemet med at elevene fritt kan velge sine studieretninger ikke nødvendigvis er sammenfallende med hva arbeidsmarkedet reelt trenger.

På den positive siden peker rapporten på det gode samarbeidet mellom staten og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene, samt at det er stor etterspørsel etter lærlinger og et høyt nivå på lese- og skriverferdighetene til voksne.

Rapporten ble overlevert til kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) torsdag formiddag. Solhjell svarte med å lansere planer for en mer praktisk rettet skole.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS