Nyheter

Minst fornøyd med toppledelsen

Kommuneansatte er minst fornøyd med toppledelsen og lønna og mest fornøyd med samarbeidet på jobben.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en ny rapport basert på svar på over 55.500 ansatte i 99 kommuner, utarbeidet av Agenda for KS, om hva som påvirker de ansattes tilfredshet med jobben.

Trivsel og samarbeid er det som skårer suverent best, mens lønna og den administrative toppledelsen får bunnplasseringene i denne undersøkelsen.

Vurderingen av den administrative toppledelsen handler om hvorvidt disse lederne er tydelig på hva som er kommunens retning og mål, om de bidrar til å skape et positivt bilde av kommunen blant innbyggerne, og om de tar spørsmål om etikk i kommuneorganisasjonen alvorlig.

Nærmeste leder kommer bedre fra undersøkelsen enn toppledelsen, med en skår på 4,3 – mot 3 for toppledelsen – med 6 som høyeste verdi.

– Omdømme er viktigst

Bortsett fra lønna, toppledelsen og til dels de fysiske arbeidsforholdene, er kommuneansatte tilfredse, viser rapporten.

«De ansatte legger stor vekt på at kommunen bidrar til å løse sitt oppdrag overfor befolkningen. Det viser en sterk identifikasjon med de tjenester og oppgaver kommunene skal løse i sitt lokalsamfunn», heter det.

Det er ansatte i barnehager som er mest fornøyd med sin arbeidsplass.

Agenda har også undersøkt hva de ansatte synes er viktigst for at de skal være fornøyd med sin arbeidssituasjon. Svaret er omdømme. Med andre ord er det viktigst for kommuneansatte at de tror arbeidsplassen har et godt omdømme blant innbyggerne, at medarbeideren tror at brukerne er tilfredse med tjenestene fra egen arbeidsplass og at medarbeidere vil anbefale andre å søke jobb på egen arbeidsplass.

Svarene i undersøkelsen er liten grad avhengig av kommunestørrelse, vekst, inntekts- og tjenestenivå, men det er forskjell mellom de ulike sektorene.

– Må bli mer synlige

Direktør Gudrun Haabeth Grindaker i KS er svært fornøyd med det som kommer fram i undersøkelsen.

– Resultatet er veldig bra. Vi har undersøkt hvilke faktorer som er viktigst og hva som påvirker tilfredshet mest. Dette er kunnskap som er viktig for arbeidsgiverne i deres arbeid med å utvikle de gode arbeidsplassene og for å beholde dyktige medarbeidere. Det er viktig å kjenne til hvor stor påvirkning arbeidsplassens omdømme har i forhold til medarbeidernes tilfredshet. Vi anbefaler at arbeidsgiverne jobber systematisk med å styrke omdømmet, sier Grindaker til Kommunal Rapport.

– Rapporten viser at de ansatte er minst fornøyd med toppledelsen.

– Ja, vi vet det er viktig at det er en relasjon mellom lederen og den ansatte for å skape tilfredshet. Derfor er det viktig å ha fokus på hvordan topplederne kan bli mer synlige, og hvordan de kan formidle kommunens mål og verdier. KS vil derfor ha økt fokus på toppledelse og også rollen til folkevalgte arbeidsgivere, sier Grindaker.

– Hvordan skal KS gjøre toppledere mer synlige?

– Vi er i diskusjonsfasen nå om hvilket tilbud vi skal utvikle. Vi vil blant annet se på forholdet mellom politikk og administrasjon. Det er viktig at dette forholdet fungerer godt. Vi vet at hvis forholdet blir konfliktfylt, så preger det hele organisasjonen.

Leder Jan Davidsen i Fagforbundet, som organiserer mange kommuneansatte, mener undersøkelsen viser at kommunene bør satse enda mer på å få et godt rykte.

–Åslaug Haga sa da hun ble kommunalminister at omdømmet er det viktigste for Kommune-Norge. Toppledelsen i kommunene bør i større grad løfte fram kommunen som en felles overbygning. De færreste som jobber på et sykehjem eller i en barnehage, tenker på at de jobber i kommunen, de tenker at de jobber på sykehjemmet eller i barnehagen, sier Davidsen til Kommunal Rapport.

– Ikke dramatisk

Rådgiver Gunnar Bendixen i KS Konsulent arrangerer hvert år kurset «Krefter i bevegelse» for kommunale toppledere. Han mener at det er udramatisk at de ansatte gir toppledelsen nest lavest skår på tilfredshetsskalaen.

– Det er naturlig at mellomlederne skårer bedre enn topplederne, fordi medarbeiderne aldri kan få den samme responsen fra en toppleder som fra en mellomleder. Det er ikke sikkert at vi noen gang kan forvente at en skal toppleder skal komme like høyt, sier Bendixen.

Rådgiveren mener at resultatet kan vise at toppledelsen har gjort jobben sin godt.

– En leders oppave er å gjøre medarbeidere gode. En toppleder skal med andre ord gjøre mellomlederne dyktige. Når den nærmeste lederen får en så høy skår, kan det være en kreditt til toppledelsen.

Bertil Zahl, som er partner i Trollfjord Consulting og har drevet mye med lederopplæring og kursing av kommuneansatte, råder topplederne til å ta jevnlige turer blant ansatte.

– Det kan skapes mange rykter og myter hvis de som sitter lenger opp, og som ofte tar de upopulære avgjørelsene, ikke er flinke nok til å holde kontakt med medarbeiderne. Vi ser at gode ledere er flinke til å bruke tiden til å være til stede, sier Zahl.

– Det kan vel være vanskelig å få tid til å prate med medarbeidere, spesielt i store kommuner?

– Alle har dårlig tid, men det er snakk om prioritering. Det handler om å bruke litt tid, slik at de ansatte vet hvem du er. Man trenger ikke bruke all verdens tid, men en leder bør vite hvordan ting fungerer. Det kan kanskje føles utfordrende å møte ansatte, men ledere som kommer seg ut, opplever ofte at det ikke var så farlig likevel, sier Zahl. 

Powered by Labrador CMS