Nyheter
Mangler grunnleggende ferdigheter
Nyutdannende lærere mangler grunnleggende lærerferdigheter, mener utdanningsdirektør Astrid Søgnen i Oslo. Hun hevder flere ikke engang kjenner til Kunnskapsløftet.
- Vi må kunne forvente at lærerne har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter skal trenes i alle fag, systematisk planlegging og oppfølging av undervisning, kunne tolke testresultater og iverksette tiltak, sier Søgnen.
Hun hevder at Oslo-skolen har erfaring med at nyutdannede lærere ikke kjenner reformen Kunnskapsløftet.
- Dette er kjernen i lærerarbeid i 2008. Jeg er usikker på om nasjonale prøver, PISA og PIRLS, som alle vi andre bekymrer oss om for tida, er pensum i lærerutdanningene.
- Ikke oppdatert
Mari Ann Pettersen, rektor ved Komsa skole i Alta, mener de nyutdannede lærerstudentene var svakere i en periode, men at de nå holder et høyere faglig nivå og viser større interesse.
- Men det kan av og til virke som om lærerutdanningen lever sitt eget liv. Den er ikke akkurat up-to-date. Det virker som om den ikke kommer nært nok skolen og ikke klarer å følge med på behovene og utviklingen der.
Fornøyd rektor
Ågotnes skule i Fjell er øvingsskole for lærerstudenter ved allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen. Rektor Eigil Nødtvedt synes generelt lærerne er blitt bedre etter at det ble litt vanskeligere å komme inn på utdanningen.
- Vi er veldig fornøyd med de nyutdannede lærerne vi får. Vi er i den heldige situasjonen at vi har mange å velge mellom. Det de unge lærerne kanskje sliter mest med, er å holde ro og orden.