Nyheter

Må trøste barnehagebarn

Høgskolelektor Else Foss mener det er omsorgssvikt når barnehageansatte ikke trøster barn som gråter.

Publisert Sist oppdatert

- Hvis et barn ikke får oppmerksomhet og trøst når det gråter i barnehagen, kan dette gi en nederlagsfølelse. Dette kan gå utover livsmotet til barnet - selvbildet og troen på seg selv. Barnet kan føle seg som en «nobody» i stedet for en «somebody», sier Foss til forskning.no.

Hun er høgskolelektor ved Høgskolen i Vestfold og har skrevet doktorgrad om gråt og omsorg i barnehagen.

Foss observerte situasjoner i en barnehage med 35 barn og sju voksne over en periode på et halvt år.

- I en av observasjonene jeg gjorde var det en gutt på fire som var lei seg for at han ikke fikk være med i svømmebassenget. En av de voksne diskuterte dette med ham inne på et rom. Det endte med at hun kom ut med sinte, raske skritt, mens gutten satt igjen og gråt alene, forteller Else Foss.

Hun mener at barnehageansatte ikke kan studere seg til å bli en trøstende omsorgsperson og at det handler mye om empati.

- Vi er så raske med å si «det er ingenting å gråte for», men vi kan aldri vite helt hva som rører seg i et annet menneske. Det er mye snakk om empati, men hver gråt har element av noe fremmed som vi ikke kan forstå, sier Foss.

Powered by Labrador CMS