Nyheter

Ledelsen må slippe alt de har i hendene

– Altfor mange ledere er for veike. De håper at konflikter skal gå over. Men det straffer seg, sier psykolog Jan A. Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Ledere som vil hindre at konflikter blir gordiske knuter, må tørre å gå inn i dem, mener Andersen.

– Oppstår det en konflikt på arbeidsplassen, må lederne slippe alt de har i hendene. En konflikt er som en tannpine, den kan ikke vente til høsten.

Andersen, som har arbeidet med konfliktbehandling på arbeidsplassen i 25 år, mener at alle konflikter kan løses. Kuren han foreskriver, er utradisjonell.

– Legene må slutte å akseptere sykmelding ved konflikter. En konflikt løses ved at partene møtes og snakker med hverandre, ansikt til ansikt, og med folkeskikk. Ved sykmelding fjerner folk seg fra hverandre, og konflikten forverres, sier han.

Anonymitet = sladder

Andersen har heller ikke noen tro på at metoden til Arbeidstilsynet kan løse konflikter, tvert imot.

– Anonyme miljøundersøkelser bør bannlyses. All form for anonymisering forverrer situasjoner. Arbeidstilsynet er en veldig konserverende kraft i dette arbeidet. Alle bør høre alt som blir sagt om konflikten. Man skal ikke snakke med folk under fire øyne. Dokumenter, vitner og skriftlige avtaler hører hjemme i rettssaler, ikke på arbeidsplasser.

Andersen råder også ledere til ikke å la konfliktmøter gå over flere dager eller uker – da blir det masse sladder i mellomtiden.

– Hva bør ansatte gjøre, når de opplever at en leder misbruker makt, truer eller sprer rykter?

– Man må kreve folkeskikk på jobben. Det er grunnleggende. Men den dypeste årsaken til konflikter er ansvarsfraskrivelse, at man tar ikke ansvar for egne følelser. Man lar seg krenke av et vondt ord. Vil man unngå konflikt, nytter det ikke å la seg krenke og fornærme. Vi må lære oss å ta ansvar for egne følelser. Det er jo ikke du som irriterer meg, det er jeg som irriterer meg. Andres ord har bare den makt som mottakeren tillater.

– Loven forplikter

Det viktigste en kommuneledelse kan gjøre for å hindre konflikter, er å ha beredskapsplaner klare, mener Ståle Einarsen, professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen.

– Man må planlegge for krig i fredstid. Derfor må ledere skaffe seg kompetanse og en etisk arbeidsmetodikk. De må sjekke hvilke prosedyrer og systemer bedriften har, sier han.

Professoren understreker at arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiverne å undersøke påstander om lovbrudd.

– Arbeidsgiver plikter å ta stilling til den konkrete saken og deretter sette i verk nødvendige tiltak for å gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Så enkelt er det. De kan få råd av Arbeidstilsynet, bedriftshelsetjenesten eller konsulenter.

Påstander om mobbing må ikke få bli hengende i luften, understreker Einarsen.

– Det gjenopprettende perspektivet er for lite framtredende i norsk arbeidsmiljø, at man tar stilling til om en påstand er riktig eller ikke. Man må få det på bordet. Hvis ikke begår man lovbrudd, ikke bare mot den som klager, men også mot den som er anklaget.

Powered by Labrador CMS