Nyheter

Lærer ledelse med personlig trener

Idrettstrenere og næringslivsledere skal lære mellomledere i Glåmdals-kommunene å bli bedre ledere.

Publisert Sist oppdatert

KONGSVINGER

– Jeg har sjelden vært i samme rom som en så motivert og mestringsdyktig forsamling, sier førsteamanuensis Jan Paulsen, og smiler til 21 skole- og barnehageledere – som stråler tilbake.

Oppsummeringen etter første veiledningssamling på Kongsvinger Festning er i ferd med å avslutte. Stemningen er så god at de kommunale lederne smiler like bredt når de får beskjed om å sende ut skjemaer til sine ansatte med spørsmål om hvordan de fungerer som ledere.

– Det er viktig at dere orienterer de ansatte om at dere går på lederkurs. Dere trenger tilbakemeldinger, og svarene er anonyme. Vær ærlige om det. Dere vil bli bedre ledere, formaner Paulsen.

Han jobber ved Høgskolen i Hedmark og er foreleser på lederprogrammet.

Vil spørre om ressursbruk

Dag Kjensjord, tidligere økonomidirektør i Bankenes Betalingssentral, er én av veilederne som skal hjelpe de kommunale mellomlederne å bli dyktigere.

– Jeg vil bruke min erfaring fra næringslivet til å få lederteam på skoler til å fungere optimalt, slik at elevene får utnyttet sitt potensial, sier han.

Nå er Kjensjord pensjonist og har akkurat møtt rektor Jørgen Bo Gundersen og barnehagestyrer Lise Berg, som han skal være veileder for fram til mai.

Hva kan kommunale mellomledere lære av næringslivsledere?

– I næringslivet må man forholde seg til inntekts- og kostnadssiden. Det har dessuten vært store endringer i næringslivet de siste årene. Bruken av mål og verdier har også mye fokus.

– Må de kommunale lederne regne med at du stiller spørsmål om budsjett?

Nei, jeg tror ikke vi kommer til å snakke så mye om budsjett, hvis de ikke spør meg, da. Men jeg vil spørre om ressurser, om de bruker dem på rett måte i forhold til skolens mål.

Lise Berg ser fram til veiledningen.

– Jeg har jobbet som leder nesten helt siden jeg var ferdig utdannet. Det er veldig fint at jeg får utvikle meg videre i en jobb som jeg har hatt en stund. Jeg har tatt lederkurs tidligere, men jeg har aldri fått personlig veiledning. Jeg ser veldig fram til at en person utenfra skal se barnehagen med nye øyne, forteller hun.

– Vi skal ha fire fellessamlinger fram til mai, men jeg har sagt til Lise og de andre at de kan ringe meg når som helst, sier Kjensjord.

– Lære å vinne

Sportsdirektør Åge Steen ved Norges Toppidrettsgymnas skal også være veileder. Steen, som er mest kjent for å ha trent damelandslaget i fotball fra 2000 til 2005, vil fokusere på prestasjoner når han skal veilede de kommunale lederne.

– Jeg er vant til å jobbe i en kultur der du blir målt. Det er den overføringen jeg tror jeg kan bidra med. Å se mål og nå dem, å prestere. Og jeg vet at det er vanskelig å vinne alene, du må ha noen rundt deg. Slik er det for kommunene også. Skal man gjøre noe og vinne, må man gjøre det sammen, sier Steen.

– Hvilke resultater ser du for deg i en barnehage?

– At de har fornøyde kunder. At foreldre og barn trives og har det bra. Barnehager kan bli målt på kundetilfredshet.

– Er det ikke en myte at kommuner er for lite opptatt av resultater?

– Jo, det er feil å kategorisere. Det er mange ulikheter også i kommunal sektor, forskjellige ting man er gode på. Min målsetting som veileder, er å vise hvordan vi reflekterer innen idretten. Den enkelte må finne sin egen vei.

Elevene skal bli bedre

Lederutviklingsprosjektet i Glåmdalen er ledd i et kommunesamarbeid som skal gi et løft til hele oppvekstsektoren i regionen. Eidskog, Nord-Odal, Sør-Odal, Grue, Åsnes, Våler og Kongsvinger kommuner med til sammen 53.000 innbyggere deltar.

Målet med samarbeidet er å heve læringskvaliteten og elevenes prestasjoner, og på sikt redusere frafallet i videregående, gjennom å utvikle lederne i skoler og barnehager.

De 21 lederne som er samlet i Kongsvinger, er første kull som er med på «Ledelse for læring». Her er hovedfokuset på praksis, ved at ledertreningen er tett koblet til den enkeltes arbeidsplass og med tett oppfølging av veileder.

Veilederne er rekruttert fra KS Konsulent, Kongsvinger og Nord-Odal kommuner, Glåmdal regionråd, i tillegg til de fra næringsliv og toppidrett.

Prosjektleder Petter Norstrøm har store forventninger.

– Rektorer som går på rektorskole savner å få direkte tilbakemeldinger på hvordan de fungerer som ledere. Det er et gap mellom tilbud og etterspørsel. Etter mitt syn er det like nødvendig for ledere å trene på lederskap som for det er for toppidrettsutøvere å trene.

Han viser til at det er godt dokumentert i forskning at ledelse er en kritisk faktor for at elevene skal oppnå framgang.

Dag Kjensjord, som er én av ni veiledere i prosjektet, er ikke redd for å si hvilke forventninger han har til «sine» mellomledere.

– Mitt personlige mål er at resultatet på for eksempel nasjonale prøver skal øke med 25 prosent etter ett år. Hvis tilbakemeldinger fra ansatte på miljøundersøkelser i tillegg er vesentlig bedre, vil jeg være fornøyd og føle at jeg har bidratt med noe, sier han.

Powered by Labrador CMS