Nyheter
KS ber lærerne undervise mer
Mer penger løser ikke problemene i skolen, mener KS-direktør Olav Ulleren. Han vil i stedet ha mer ambisiøse skoleeiere, dyktigere skoleledelse og mer undervisningstid for lærerne.
- Det er ikke noen direkte sammenheng mellom høy ressursinnsats i skolen og høy lærertetthet på den ene siden, og gode faglige resultater på den andre siden, sier Ulleren til Dagens Næringsliv i forkant av Kommunedagene og KS sitt landsting i Molde denne uken.
KS har analysert resultater og ressursbruk i skolen, uten å finne noen sammenheng mellom utgiftene per elev og resultater på nasjonale prøver i lesing. Heller ikke mellom lærerårsverk per elev og elevenes leseprøver, er det noen slik sammenheng, ifølge KS.
I stedet for å be staten om mer penger, ber han derfor kommunene om å utnytte ressursene bedre. Det bør skje på flere nivåer, ifølge Ulleren. For det første må kommuneledelsen stille klare og tydelige ambisjoner for skolen. De må sørge for en dyktig skoleledelse og utnytte lærernes arbeidstid bedre.
- Unyttig vås
Det siste innebærer at lærerne må bruke mindre tid til møter og byråkrati, og mer på å undervise, ifølge KS-lederen. Han varsler ingen omkamp om lærernes arbeidstid i kommende lønnsoppgjør, men mener det må være rom for lokale tilpasninger.
- Lærerne må få tid til å stå i undervisningen. Vi vet jo at det går mye tid til unødig byråkrati og møtevirksomhet, sier Ulleren, som gir skoleledelsen ansvaret for dette.
- Lederen har en usedvanlig viktig oppgave i å gjøre møter mer effektive, slik at de ikke koker bort i unyttig vås.
Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland mener hun og KS-direktøren befinner seg på to ulike planeter. Hun oppfatter Ullerens utspill som et varsel om at KS vil avlyse behovet for mer ressurser og rekruttering til skolen.
- Dette er også et varsel om at læreryrket ikke skal bli mer attraktivt. Signalet er: Her er det bare tut og kjør. Lærerne kan jobbe mer. Men det kan de altså ikke, sier Hjetland.
–––––––––––––––––––––––
Presisering:
KS sendte mandag ettermiddag ut en presisering, der det heter at Olav Ulleren ikke har sagt at lærerne må undervise mer. Hans poeng er at lærerne må få anledning til å undervise godt, ikke nødvendigvis mer. Ulleren mener heller ikke at ressurser er uvesentlig. Hans poeng er at dette ikke er det eneste svaret på dagens utfordringer, heter det i presiseringen fra KS.