Nyheter
Glede over ny videreutdannings-ordning for lærere
Den nye ordningen for videreutdanning av lærere vil skape mer motivasjon og arbeidsglede blant lærerne, mener Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland.
Det nye videreutdanningstilbudet er resultatet av et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, KS, lærerorganisasjonene og Universitets- og høyskolerådet.
Ordningen omfatter både lærere som ikke har fordypning i fagene de underviser i og lærere som har noe fordyping. Men også lærere som ønsker å la videreutdanningen inngå i en mastergrad, kan benytte seg av tilbudet.
- Jeg er glad for at vi har fått på plass en langsiktig videreutdanningsordning som gjør det lettere for lærere og kommuner å planlegge kompetanseutvikling, sa kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) da han presenterte den nye videreutdanningsordningen på en konferanse i Oslo mandag.
Glad for statlig grep
Til stede på konferansen var også representanter for arbeidstakerorganisasjonene i skoleverket og KS.
På vegne av arbeidstakerorganisasjonene sa Helga Hjetland seg tilfreds med at det nå vises vilje til å ta mer statlig grep eller innføre mer nasjonal styring i skolepolitikken.
- Vi setter pris på mer statlige grep, sa Hjetland med adresse til KS som ikke er like fornøyd med alle sider av videreutdanningsordningen.
KS har ikke innvendinger mot satsingsområdene, men mener fylkeskommunene og kommune er gitt for liten mulighet til å gjøre egne prioriteringer.
Enige om finansieringen
Partene er enige om hvordan videreutdanningsordningen skal finansieres. Staten skal dekke alle utgifter til studieplasser og 40 prosent av kostnadene til vikar. De resterende vikarutgiftene dekker kommunene og lærerne selv med henholdsvis 40 og 20 prosent.
Videreutdanningen skal først og fremst rettet mot fagområder og emner som det på landsbasis er behov for å styrke.
Fra neste år til 2012 vil videreutdanning i matematikk, norsk, samisk og engelsk bli prioritert.
(©NTB)