Nyheter

Leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag vil ha en arbeidstidsavtale som sikrer en sentralt avtalt minsteressurs i fagene. – Det vil gjøre det enklere for lokale skoleledere å sikre nødvendige ressurser til skole, sier hun. Foto: Norsk Lektorlag.
Leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag vil ha en arbeidstidsavtale som sikrer en sentralt avtalt minsteressurs i fagene. – Det vil gjøre det enklere for lokale skoleledere å sikre nødvendige ressurser til skole, sier hun. Foto: Norsk Lektorlag.

Frykter lærerflukt

Lederen i Norsk Lektorlag mener en konflikt med KS om arbeidstiden for lærerne vil gjøre det vanskeligere å få nok lærere til skolene.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg håper ikke det blir harde fronter. Norsk skole trenger ikke enda mer konflikt. Det er nok vanskelig å rekruttere lærere som det er allerede, sier lederen av Norsk Lektorlag Gro Elisabeth Paulsen til Kommunal-Rapport.no.

20. november startet kommunenes arbeidsgiverorganisasjon KS og lærerorganisasjonene forhandlinger om en ny arbeidstidsavtale for skolen. Den gamle avtalen løper ut ved årsskiftet.

KS krever at arbeidsgiver får bruke styringsretten mer, og vil ha økt kontroll over arbeidstidsordningen for lokale skoleledere og mer bunden tid på skolen for lærerne. Men det viktigste er å få fjernet vetoretten mot lokalt inngåtte avtaler om arbeidstid. Utdanningsforbundet, med 150.000 medlemmer i ryggen har gått hardt ut mot forslaget.

Norsk Lektorlag forhandler på vegne av 2.164 medlemmer i KS-området. Paulsen også oppbrakt over KS sitt ønske om å utvide styringsretten til skolelederne. 

– Vi frykter at et slikt tiltak vil gi dårligere ressursutnyttelse enn i dag og et dårligere tilbud til elevene. Årsaken er at lærerne kommer til å kaste bort enda mer tid på tilleggsoppgaver og byråkratiserende rapportering og vurderinger.

– Umulig å planlegge året om sommeren

Hun er også uenig i forslaget fra KS om at lærerne skal jobbe mer i elevenes sommerferie.

– Det er komplett umulig å sitte i slutten av juni og planlegge undervisning for resten av året for elever som du ikke kjenner. Undervisning må korrigeres hele tiden underveis i takt med utviklingen til eleven. Forslaget fra KS er veldig uklokt. Det forbauser meg at KS ikke forstår hva som fungerer, sier Paulsen.

– KS vil utvide arbeidsåret til lærerne fordi de har intensive og belastende uker, er ikke det et rimelig forslag?

– Det er riktig at arbeidsukene til lærerne er intensive, men forsking viser at det er mulig å takle en slik belastning så lenge en har kontroll over tidsbruken. Lærerne har allerede mange tidsfrister; undervisningstimer, karakterfastsetting og møter. Tiden bør ikke bli enda mer styrt.

Vil ha tid til etter- og forarbeid

Norsk Lektorlag er enig med KS i at dagens arbeidsavtale ikke er god nok, men de foreslår andre endringer enn KS.

– Vi trenger en arbeidstidsordning som gir tillit til undervisningspersonalet og sikrer nok tid til for- og etterarbeid.

Norsk Lektorlag foreslår en ny arbeidstidsmodell basert på undervisningsoppdrag som tilsvarer minimum dagens årsrammer, og som beregnes av hele årsverket.

– Modellen vil gjøre det enklere for skoleledere å sikre nødvendige ressurser til sin skole. I tillegg må avtalen sørge for at man lokalt fordeler tilleggsressurser basert på antall elever og undervisningstimer, samt sammensetningen av elevgruppen. Med dagens avtale blir det meget arbeidskrevende å etterleve kravet om tilpasset opplæring, hevder Paulsen.

Kan bli streik

Norsk Lektorlag og de øvrige akademikerforeningene krever også en reduksjon av årsrammene i fag, og at nytilsatte får redusert årstimetall det første året de er ansatt.

Her kan du lese kravet fra Akademikerforeningene, som Norsk Lektorlag tilhører

Hvis partene ikke blir enige om en ny avtale nå, eller å forlenge dagens avtale, vil nye forhandlinger om avtalen bli en del av hovedtarifforhandlingene til våren. Det innebærer at lærerne vil kunne ta i bruk streikeretten. Partene diskuterer nå når neste forhandlingsmøte skal være. Trolig blir det i midten av desember.

KS sier at de ikke vil kommentere uttalelser fra lærerorganisasjonene mens forhandlingene foregår.

Powered by Labrador CMS