Nyheter

Frykter at ufaglærte erstatter lærerne

Bruken av assistenter uten lærerkompetanse i grunnskolen har økt med nesten 40 prosent de siste fem årene.

Publisert Sist oppdatert

Om vel tre uker tropper over 600.000 grunnskoleelever opp til høstens første skoledag. Nå frykter Utdanningsforbundet at skolene erstatter lærerne med ufaglærte assistenter, skriver Aftenposten.

Tall fra Grunnskolenes Informasjonssystem (GSI) viser at bruken av assistenter på 1-10 trinn har økt med nesten 40 prosent siden 2005. I samme periode har antallet årsverk for undervisningspersonale gått ned. I forrige skoleår sto assistenter for 7.700 årsverk i grunnskolen – 0,15 årsverk per lærer med undervisningsansvar. I 2005 var det samme forholdstallet 0,11 årsverk.

– Det kan se ut som om bruken av assistenter øker på bekostning av lærertettheten. Det bekymrer oss, sier Elisabet Dahle, leder for avdeling grunnskole i Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet er redde for at økonomiske hensyn ligger bak den økende assistentbruken.

– Vi frykter at økonomisk innsparing er et motiv for kommunene for ikke å ta seg råd til å ha lærere. Vi ser av kommunebudsjettene at mange ikke prioriterer skolen, fordi andre saker er mer presserende og har mer umiddelbare konsekvenser, sier Dahle.

Utdanningsforbundet krever derfor at det innføres nasjonale standarder for lærertetthet, noe de får gehør for i Kunnskapsdepartementet

– Vi har varslet en ressursnorm for å sikre hvor mange elever som kan tillates per lærer. Dette har vi fått gjennomslag for i Soria Moria, hvor det står at en slik norm skal innføres, sier Sylvi Bratten, politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS