Nyheter
Alle konflikter kan løses
Alle jobbkonflikter kan løses i løpet av tre dager hvis partene lar være å skylde på andre og bannlyser alt som er skriftlig, mener psykolog Jan Atle Andersen.
– Mange ledere er for bleike og feige når det gjelder konflikter. De tror en konflikt skal gli over av seg selv, sier Andersen.
Psykologen fra Son har arbeidet med konfliktbehandling på arbeidsplassen i 25 år. Han har flere ganger ertet på seg folk fordi han mener at mobbing i arbeidslivet er en myte.
– Jeg pleier å si at én av hundre er virkelig slemme. Det er ikke det store problemet, problemet er at 99 av 100 ikke har lært å ta vare på seg selv, sier psykologen.
Nettopp det å ta vare på seg selv er et hovedbudskap for psykologen, som stadig holder kurs for kommunetopper i hele landet.
– Problemet er at det store flertall av befolkningen har et så dårlig selvbilde at de nesten ikke tåler noen ting. Man lar seg krenke av et vondt ord. Men andres ord har bare den makt som mottakeren tillater, sier han.
– Ord er ikke farlige
Andersen advarer arbeidstakere mot å se på seg selv som ofre.
– Hvis jeg opplever at du gjør meg urett år ut og år inn, og bærer nag, blir jeg et offer for mine egne reaksjoner. Jeg tar ikke ansvar for mine egne følelser, men skylder på andre. Men ubehagelige følelser er ditt eget ansvar, og det går fint an å trene seg opp til å sørge for at man ikke lar seg provosere.
Psykologen mener det er umulig å løse opp en konflikt hvis ikke alle hører alt som blir sagt. Da må partene møtes samtidig.
– Alle skal alltid være med. Du får aldri sannheten når ikke alle i en konflikt møtes samtidig, bare versjoner av sannheten. Det handler også om at man skal snakke med hverandre og ikke om hverandre. Det er dessuten en menneskerett å kunne forsvare seg i en konflikt.
– Hva gjør man hvis ikke alle vil møtes?
– Hvis noen ikke vil være med å løse problemet, er de problemet, og det skal de konfronteres med.
– Unngå referater
Psykologen advarer ledere mot å skrive referater og gjøre avtaler i protokoller under en konflikthåndtering.
– Alt skriftlig bør unngås fordi konflikthåndtering ikke er en rettssak. Vi skal snakke, ikke skrive. Poenget er å løse konflikten slik at det ikke blir noen rettssak. Dessuten er det viktig å huske at skriftlig kritikk skaper vondt blod. En ansatt kan finne én formulering som han eller hun reagerer på, så kontakter vedkommende en advokat, og helvete er løs.
Andersen understreker at konflikt handler om form, ikke innhold. Folkeskikk er et viktig stikkord.
– Baksnakking og sutring skaper dårlig miljø på arbeidsplassen. Den som baktaler andre, er det dårlige miljøet. Så lenge man sier ting på riktig måte, kan man si alt til alle uten å komme i konflikt. Med vennlighet og respekt kommer man langt.
Organisasjonspsykolog Inger-Margrete Svendsen er helt enig med Andersen i at det er mulig å løse konflikter hvis partene er villige til å se at ting fra forskjellige perspektiver.
– Partene kan ikke stå fast i egen selvrettferdighet. Ledere bør skape en kultur som er preget av at de ansatte tolker andres uttalelser og intensjoner best mulig. Alle bør være åpne på at de kan misforstå andre, sier Svendsen.
– Kan vi unngå konflikter hvis alle lar være å bry seg om sårende ord?
– Jeg har absolutt sans for en slik tankegang. Samtidig kan vi ikke oppheve betydningen av fellesskapet helt. Vi er en del av andremennesker.