Nyheter

Kinoene tvinges til digitalisering

Fra nyttår skal reklamefilm på kino overføres elektronisk. Kinoer som ikke har teknologien på plass, får ikke reklamefilm, sier monopolisten CAPA.

Publisert Sist oppdatert

- Dette kan forverre situasjonen for noen av de mellomstore kinoene. Her må man se på om reklameinntektene er så store at det lønner seg å investere i dette utstyret, sier direktør Lene Løken i bransjeorganisasjonen FILM&KINO.

CAPA, som har monopol på reklamefilm på kino, har besluttet at all reklamefilm skal overføres elektronisk fra nyttår. Det er i dag bare fire kinobygg i Norge som kan ta imot reklamefilm elektronisk, så beslutningen har skapt stor forvirring i Kino-Norge.

I Fredrikstad sitter kinosjef Olav Kjellsen og aner lite om hvordan dette skal gjøres. Informasjon har det vært sparsomt med, og finansieringen er uklar.

- Kinoreklamefilm utgjør rundt 1 million i inntekter for oss og billettinntektene rundt 15 millioner. I tillegg tjener vi på kiosksalg og den slags. Vi kan leve uten kinoreklamefilm, men det er jo ikke ønskelig, sier Kjellsen.

Må tjene penger

CAPA begrunner beslutningen med press fra annonsørene. Det koster i gjennomsnitt 100.000 kroner å distribuere en kinoreklamefilm på filmrull. Elektronisk vil kostnaden bli rundt 1.000 kroner. CAPA har allerede kuttet ut de minste kinoene, men har rundt 60 av de største som kunder.

- Når vi først har besluttet å gjøre dette, gir vi bånn gass. Vi er allerede i forhandlinger med kinoer som til sammen dekker over 60 prosent av kinomarkedet, sier administrerende direktør Carl Martin Klingberg i CAPA.

Han ser for seg at investeringene må gjøres som et spleiselag mellom CAPA, FILM&KINO, kinoene selv og eierkommunene.

- De store kinoene må betale en stor egenandel, men teknologien kan brukes til mer enn reklamefilm. Den kan også brukes til undervisning og overføring av konferanser, sier Klingberg.

Det reklameteknologien derimot ikke god til, er spillefilm. Når all spillefilm blir elektronisk, må kinoene investere i mer avansert utstyr.

Klingberg tror at e-kino med reklamekvalitet vil kostet fra 200.000 kroner til 1 million kroner å installere.

Tror CAPA vil betale

- Jeg tror CAPA vil ta hele investeringen hos de store kinoene, som for eksempel Fredrikstad. De kan jo ikke selge reklame til de største, dersom de ikke har det rette utstyret, sier Lene Løken.

Jo mindre lønnsom kinoen er, jo mindre vil CAPA være interessert i å investere.

- I FILM&KINO er vi i en dialog om finansieringen av utstyret. Men vi har også begrensede midler, sier Løken.

Hun ser for seg at mellomstore kinoer får nok en sten til byrden med CAPAs beslutning om e-overføring. Løken tror heller ikke at dette kan være klart til nyttår.

- Kommunene kan ikke snu seg så fort. Jeg tror vi vil begynne å jobbe med digitalisering etter nyttår, sier hun.

- Men dette er også et varsel om hva som vil komme. Når filmen skal overføres digitalt, vil det samme mønsteret vise seg. Det er de største kinoene i de største markedene som er mest attraktive. Skal resten av landet være med, må det offentlige inn for å finansiere den nye teknologien, sier Løken.

Powered by Labrador CMS