Nyheter
Fornøyd med MGP-profilering
Delfinalen i Melodi Grand Prix sist lørdag fikk vist fram hva Forsvaret betyr for Ørland. Da er ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp) fornøyd.
ØRLAND
Kommunen og Forsvaret i tett samarbeid, er bildet man fikk ved å besøke Ørland i MGP-uka. Det militære nærværet var tydelig også på TV-skjermen.
Selv om show, sang og moro er viktig når man er vertskap for en delfinale i MGP, har alle vertsordførerne et ønske om positiv profilering av kommunen. Introduksjonsinnslag og pausebilder er det de har betalt for. Rykte om et vel gjennomført arrangement er også et mål når kommunene satser millioner på Norges største underholdningsprogram på TV.
Folketomt i Brekstad
Ørland hadde delfinale også i fjor, men da var ikke ordfører Grøntvedt like fornøyd med profileringen. Også de andre MGP-ordførerne mente programmene ga for dårlig markedsføring av kommunene.
I år ble det bedre. Introduksjonen til TV-showet lørdag ga luftige sveip over Ørlandet. Den viste flystasjonen, ungdomsskolen, kulturskoledans, landbruk, industri og natur. Innslaget tonet ut med en smilende ordfører med kjede rundt halsen. I tillegg sprang komiker Sigrid Tusvik Bonde småfrossen rundt og kåret Mr. Ørland på kommunens mest naturskjønne sted.
– I år fikk TV-seerne et innblikk i hva vi holder på med. Det var mye bedre enn i fjor, mener ordføreren.
I fjor smøg den engelske reiselivsjournalisten Ian Wright seg rundt i et folketomt Brekstad og gjemte seg bak noen bildekk. Det synes ordføreren lite om. Hans krav til NRK i år, var at det måtte være folk på bildene.
Vinterfestuke
Men MGP er mer enn selve TV-showet. I Ørland ble det arrangert vinterfestuke for hele kommunen. Det var fakkeltog og trøndersk MGP for barn og unge. Det var talkshow og kulturskoleopptredener. Grand Prix-artistene kastet sin glans over skirenn og ungdomshusåpninger. Kirken holdt gudstjeneste med nonner fra Trondheim og hele Nato-flaggborgen utenfor kirken.
Internasjonale MGP-slagere som «Halleluja» og «Ein bisschen Frieden» ble sunget under en gudtjeneste hvor også norske MGP-vinnere sang solosang.
Lokalt næringsliv profilerte seg med gaver, og sengetøyfabrikken laget verdens lengste dyne på 116 meter.
Men det viktigste var altså å vise fram Forsvaret. Uten Luftforsvarets hovedflystasjon hadde ikke Ørland og Brekstad by hatt mye å fare med. I denne kommunen med 5.200 innbyggere har Forsvaret 600 ansatte. Debatten pågår om hvor mange baser Luftforsvaret skal ha. Ordfører Grøntvedt vil at basen på Ørland skal bli større, og MGP er et innlegg i denne debatten.
– Vi vil vise at lokalsamfunnet og Forsvaret samarbeider godt, og at Ørland er en god vertskommune for Forsvaret, sier Grøntvedt.
I fjor tapte kommunen 1,6 millioner kroner på MPG-arrangementet. Litt mindre tap kan det bli i år, men markedsføringen og folkefesten er verdt det, synes politikerne. Rådmannen, derimot, innstilte ikke på en slik pengebruk.
Mange vil ha MGP
Det er Eyeworks Dinamo som produserer delfinalene for NRK. De får henvendelser fra en rekke kommuner som gjerne vil være arrangør, og tar også selv kontakt med aktuelle kommuner. God geografisk spredning på TV-sendingene er viktig. Best fungerer dette i små og mellomstore. Delfinaler i Bergen og Stavanger, som har vært prøvd, skapte ikke det samme folkelige engasjementet som i Sarpsborg eller påBrekstad.
– MGP er jo mye mer enn en TV-sending. Det er en folkefest. Vi er med på å bygge opp en lokal organisasjon, og bidrar med kompetanseoverføring, sier produsent Dag Hvaring i Eyeworks Dinamo.
For å få til et slikt arrangement, må stor deler av lokalsamfunnet med. Næringsliv, medier, skoler, barnehager, kommunal administrasjon, lag og foreninger skaper mange aktiviteter den uka finalen skal arrangeres. I løpet av festivaluka blir det arrangert et lokalt MGP for barn og unge, slik at unge talenter i distriktet får prøvd seg på scenen. Foruten å være lokal moro, er dette en måte å utvikle talenter på.
– Det har vært unge som har deltatt i de lokale MGP-ene som har fått erfaring og mot nok til å delta i X-faktor, forteller Hvaring.
Økonomisk funger MGP slik at NRK betaler for TV-sendingene. Produksjonen av delfinalene er satt ut til Dinamo. Dinamo finner lokale arrangører, og arrangøren får en opsjon på å arrangere delfinale tre år på rad. Den lokale arrangøren betaler Dinamo rundt 1,3 millioner kroner for jobben. Så blir det opp til den lokale arrangøren å skaffe penger gjennom offentlige midler, billettsalg, sponsormidler og bytteavtaler. Overskudd tilfaller den lokale arrangøren, som riktignok må ta regningen om det blir underskudd. Så langt er det blitt mest av det siste.
– Det er ikke mye som skjer i januar. Vi kommer med glitter, glamour og show, sier Hvaring.
MGP for tredje gang?
Hverdagen er i ferd med å vende tilbake i Ørland. De frivillige får en takk-for-innsatsen-fest. Snart skal kommunestyret bestemme om de skal benytte seg av opsjonsavtalen og arrangere MGP også i 2012.
– Sjansen for at vi tar det en tredje gang er større nå som vi fikk et positivt introduksjonsinnslag, sier ordfører Grøntvedt.