Kronikk

Illustrasjon: Sven Tveit
Illustrasjon: Sven Tveit

Norge sakker akterut

Digitaliseringen av offentlig sektor går saktere i Norge enn i mange europeiske land. Håpet er at kommunereformen vil presse fram nye og bedre løsninger.

Publisert Sist oppdatert

I Kommune-Norge er det store forskjeller i digital modenhet. Det gir utfordringer for den videre utviklingstakten.

Rapporter fra EUs eGovernment Benchmark og FN gir en rangering over europeiske lands grad av digitalisering i offentlig sektor. Disse viser at kriserammete EU-land rykker oppover på rangeringen mens Norge stadig rykker nedover. Økonomisk krise, lav vekst og arbeidsledighet presser fram innovative løsninger i land som Spania og Italia. Dette for å kunne beholde konkurransekraften, gjenopprette vekst og tilby gode velferdsløsninger.

Norge har ikke i samme grad stått overfor slike økonomiske utfordringer, og dermed ikke hatt press på effektivisering.

En kartlegging gjort av Difi i 2011, viser at bare rundt 30 prosent av de 100 mest brukte statlige tjenestene er fulldigitalisert. Det finnes fortsatt mange skjemaer i pdf-format som må skrives ut og sendes per post.

Andre skjemaer kan sendes elektronisk, og oppleves som positivt for innbyggeren, men mangler kopling med fagsystemer, slik at interne effektiviseringsgevinster uteblir. Det finnes mange eksempler på tjenester som er delvis digitalisert, men mangler det siste for å få optimal og ønsket effekt.

Politiet har nylig digitalisert tjenesten «søknad om politiattest». Det har vært et problem for arbeidsgivere å få framskaffet politiattest i tide der det er påkrevd. Dette kan medføre at ansettelser blir foretatt før politiattest er framvist, noe som ikke er akseptabelt.

Nå nylig har det endelig kommet en mulighet for å søke politiattest på nett via ID-porten med sikker pålogging. Tilbakemeldingen etter å ha sendt søknaden var imidlertid ikke som forventet:

Saksbehandlingstiden er normalt to uker, men i perioder med stor pågang, kan den komme opp mot fire uker. Attesten blir sendt per post.

Det tar altså like lang tid som tidligere. Her burde det vært mulig å få politiattesten raskere levert i Altinn eller i en sikker digital postkasse. Ønsket effekt uteblir, men det er positivt at søknaden kan sendes elektronisk.

Til tross for at det er mye som gjenstår før det offentlige er fulldigitalisert, har det de siste årene skjedd mye positivt. Mange har kommet langt med digitalisering av tjenester, blant annet i Skatteetaten og Statens Pensjonskasse.

I Kommune-Norge er det store forskjeller i digital modenhet. Det gir utfordringer for den videre utviklingstakten. Kommunene er flinke til å utvikle tjenester og finne nye løsninger på lokale problemer, og nå er tiden inne for å stå samlet om nasjonale felleskomponenter.

Et godt eksempel på dette er SvarUT, som er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner for digital utsendelse av dokumenter. SvarUT vant Årets fyrlykt-pris på Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor (NOKIOS), og er utviklet av Bergen kommune og KS KommIT. Løsningen er blitt spredt gjennom samarbeid og en delingskultur som gir inspirasjon, og lover godt for den videre digitaliseringen i kommunal sektor.

Det er 50 år siden forrige kommunereform. Den gang skjedde det blant annet på bakgrunn av at grunnskolen ble utvidet fra sju til ni år. Til det trengtes større og mer robuste kommuner.

Siden den gang har det skjedde store endringer i samfunnet, og kommunene har fått et 30-tall nye oppgaver, som for eksempel lovfestet rett til tiårig grunnskole og barnehageplass, beredskap, flyktninger, psykisk helse, fastlegeordning og samhandlingsreformen mm.

Kommunene har en utbygd infrastruktur, og bruk av ny teknologi har allerede ført til omfattende endringer i organisering og arbeidsmetoder. Med en aldrende befolkning vil fornyelse være et krav for å kunne tilby samme nivå på velferdsgodene som i dag.

Kommunereformen med sammenslåing av kommuner vil presse fram nye og bedre digitale løsninger. Det må til for å få samordning og for å oppnå gevinster. Da er det ikke nok med engasjement og vilje – det kreves økonomiske ressurser og finansieringsmuligheter.

Teknologien må utnyttes på en slik måte at den skaper mindre byråkrati, samt fører til innovasjon og fornyelse. Det handler om å forenkle prosesser og effektivisere ressursbruken, og viktigst, bedre tjenestene til innbyggere og næringsliv.

Det offentlige trenger å utfordre dagens prosesser, ta beslutninger, gjennomføre og implementere løsningene raskere.

Framtiden er spennende, og jeg heier på kommunereformen.

Powered by Labrador CMS