Kronikk

Bredbånd er grunnmuren når offentlig sektor skal digitaliseres, og kommunene har et ansvar for å tilrettelegge for utbyggingen, påpeker Telenor-direktør Berit Svendsen. Foto: Creative Commons
Bredbånd er grunnmuren når offentlig sektor skal digitaliseres, og kommunene har et ansvar for å tilrettelegge for utbyggingen, påpeker Telenor-direktør Berit Svendsen. Foto: Creative Commons

Bedre tjenester – et felles ansvar

Det norske folk er ledende på bruk av internett, og vi forventer gode og effektive offentlige tjenester. Bedre samarbeid med næringslivet kan gjøre dem enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Staten og kommunene bør samarbeide med næringslivet, slik at ikke 428 kommuner eller 19 fylker må gjøre den samme jobben hver for seg.

I fjor høst var jeg i Selbu og fikk i praksis se hvordan god bruk av velferdsteknologi gjør at eldre kan bo hjemme lengre. Det gir økt trygghet både for den enkelte og for de pårørende at en vaktsentral får beskjed dersom personer med demens går ut midt på natta.

Det er også et effektivt verktøy for hjemmesykepleien at informasjon fra utstyr hjemme hos brukeren automatisk oppdateres i pasientjournalen, slik at de slipper manuell rapportering og får mindre feilregistrering.

Et annet eksempel er Trysil, som er den første kommunen i landet som har gått over til en heldigital løsning for trygghetsalarm over mobilnettet, slik at de hele tiden har kontroll på at alarmsystemet virker, og at kommunikasjonssystemene er oppe.

Dette er noen eksempler på tjenester som Telenor leverer til norske kommuner. Men for at vi og andre leverandører skal kunne bidra til flere digitale løsninger i det offentlige, må noen viktige forutsetninger være på plass.

Bredbånd er grunnmuren

For det første er det helt avgjørende for en digitalisering av offentlig sektor at bredbåndsinfrastrukturen er på plass. Et godt bredbåndstilbud gjennom mobilt og fast nett er selve grunnmuren i en digital hverdag. Her har vi som leverandører et viktig ansvar for planlegging og investering i nytt nett.

Men kommunene har også ansvar for å tilrettelegge for utbygging. Adgang til å legge fiber og bygge basestasjoner, krav til gebyrer og gravedybder, samt kommunenes IT-strategier, påvirker vår mulighet for effektiv utbygging. For eksempel er det stor forskjell både i kostnader og effektivitet på om vi kan legge ned fiber gjennom et lite snitt i veien (mikrotrenching) eller om vi må grave opp veien med gravemaskin.

Da Telenor i 2012 fikk gjennomført en undersøkelse av hvordan de største byene i Norden digitaliserer og legger til rette for utbygging av mobilt og fast bredbånd, fant vi store forskjeller. Asker kommune ble den gangen kåret til best i Norden, med helhetlige planer som ser digitale tjenester og bredbåndsinfrastruktur i sammenheng.

I Asker hadde politikerne selv engasjert seg i beslutningene, og ikke overlatt alt ansvar til teknisk etat. I høst skal vi gjennomføre undersøkelsen på nytt, og det blir spennende å se om andre kommuner har tatt opp konkurransen med Asker.

Trenger innkjøpskompetanse

Det andre viktige elementet for å lykkes med digitalisering er at det er god innkjøpskompetanse i det offentlige. Det offentlige kjøper varer og tjenester for mange hundre milliarder kroner i året. Her ligger det mange muligheter til utvikling av nye produkter og tjenester. Men det finnes en viktig grense mellom å etterspørre et nytt og spennende produkt som kan fremme innovasjon og dekke et spesielt behov, og å detaljstyre teknologi og utforming slik at det ikke blir en reell konkurranse om å finne de beste måtene å løse en oppgave på.

Det er gjort en del for å styrke arbeidet med innkjøp i det offentlige. Men det er likevel stort rom for forbedringer, både for å sikre en reell konkurranse, og at kvalitet blir et viktig vurderingskriterium i tillegg til pris. På mobile tjenester blir for eksempel Agder-fylkene og -kommunene norgesledende på mobil bredbåndsdekning gjennom en avtale mellom Det digitale distriktsAgder og Telenor.

Sikkerheten må ivaretas

For det tredje mener jeg det er helt avgjørende at sikkerhet og beredskap blir ivaretatt i digitaliseringsarbeidet. Vi blir mer og mer avhengige av å kommunisere digitalt. Erfaringene etter de siste års ekstremvær har vist at det er nødvendig å vurdere ulike tiltak for å redusere sårbarhet.

Telenor er opptatt av å levere robuste og sikre elektroniske kommunikasjonsløsninger, og jobber derfor kontinuerlig med oppgradering, modernisering og forvaltning av vårt nett. Vi har en sikkerhets- og beredskapsorganisasjon som hele tiden arbeider for økt sikkerhet og effektiv feilretting. Forebygging og vurdering av risikofaktorer er viktig, og det må gjøres av den som eier risikoen, eksempelvis virksomheten, kommunen eller fylket. Slike vurderinger krever innkjøpskompetanse ut over å regne på kostnader. Kommunene kan etterspørre ekstra dekning på rådhuset og sykehjemmet eller andre steder der de har strømaggregat, slik at de er bedre sikret ved et eventuelt strømutfall.

Fra utprøving til utrulling

Til slutt vil jeg framheve at en full digitalisering av de offentlige tjenestene krever at vi kommer oss over fra utprøvingsfasen til full utrulling. På noen områder er tjenester og løsninger tilgjengelige som hyllevare, og kommunene kan velge mellom mange leverandører. På andre områder er det fortsatt et arbeid som gjenstår for å få til standarder som gjør at ulike systemer kan kommunisere med hverandre.

Staten og kommunene bør samarbeide med næringslivet, slik at ikke 428 kommuner eller 19 fylker må gjøre den samme jobben hver for seg. Får vi til et slikt samarbeid, kan vi sammen bidra til bedre tjenester til innbyggerne.

Powered by Labrador CMS