Kommentar

Tinn kommune, nå også kjent for solspeilet på Rjukan, har vært åpen om bruken av PR-byrå. Foto: Tore Meek, NTB scanpix
Tinn kommune, nå også kjent for solspeilet på Rjukan, har vært åpen om bruken av PR-byrå. Foto: Tore Meek, NTB scanpix

Mindre bråk med åpenhet

I forrige uke ble det kjent at Tinn kommune kjøper hjelp fra PR-rådgivere – uten at nyheten er blitt møtt med en storm av kritikk. Det kan skyldes åpenheten.

Publisert Sist oppdatert

All honnør til Tinn kommune for åpenheten, måtte den fortsette

I Drammen forsøkte ordfører Tore Opdal Hansen å hemmeligholde hvordan PR-byrået First House hadde bistått kommunen med å få et nytt sykehus lokalisert til byen. Det gikk slett ikke bra. Kritikken var voldsom, kommunens ledelse ble drevet fra skanse til skanse, før ordføreren til sist måtte legge seg paddeflat og beklage.

Kanskje skyldes mangelen på kritikk mot Tinn at kommunen er liten og ligger litt avsides til. Det er heller ikke grunn til å tro at involverte PR-rådgivere i denne saken blir statsråder med det første. Men det kan også skyldes at lederne i Tinn er vant til å praktisere åpenhet, eller at de har lært av Drammen-fadesen. I alle fall har de åpent fortalt om oppdraget – hva det består i og hvor mye penger de har satt av til det. Det kan gjøre den store forskjellen når et så vidt omstridt tiltak tas i bruk.

I Tinn kommune blir saken – kampen mot nedleggelse av lokalsykehuset – oppfattet som så viktig at det er tverrpolitisk enighet om både framgangsmåten og pengebruken.

Overfor Kommunal-Rapport.no begrunnet rådmann Rune Lødøen beslutningen om å bruke PR-byrå med at beslutningsstrukturen i samfunnet er blitt så komplisert at det er vanskelig for en liten kommune å nå fram alene. Det er et synspunkt det er lett å slutte seg til, uansett hva man måtte mene om politiske organer som leier PR-hjelp for å påvirke offentlige vedtak. Det er også klart at styrkeforholdet mellom partene, i dette tilfellet et sykehusforetak og en liten kommune, er ujevnt når det gjelder utredningskapasitet og kontaktnett – og dermed også mulighetene for gjennomslag.

Uansett hva man måtte mene om offentlige organers bruk av PR-rådgivere, er det langt mindre å kritisere når det er offentlighet om saken, også om de råd som leveres. At samfunnsutviklingen er slik at stadig flere synes at de trenger PR-hjelp for å nå fram med sine argumenter, og at påvirkningen stort sett skjer i det skjulte, er en annen skål. All honnør til Tinn kommune for åpenheten, måtte den fortsette.

Powered by Labrador CMS