Nyheter

Vital får krass kritikk

Pensjonskontoret er ikke nådig i sin kritikk av Vitals håndtering av premiesatsene til kommunene. De stiller spørsmål ved selskapets seriøsitet.

Konkurrentene KLP og Storebrand meldte i vinter meldte fra til Pensjonskontoret om at Vital opererte med to ulike premiesatser til sine kommunekunder. Det er ikke lov. Pensjonskontoret er svært kritisk til Vitals håndtering av saken og de konkurransemessige følgene. De mener saken reiser spørsmål ved selskapets seriøsitet.

Styreleder Trond Lesjø pålegger Vital å gi lik premiesats til alle kommunene i utjevningsfellesskapet, slik Hovedtariffavtalen krever.

Da Kommunal Rapport skrev om saken tidligere denne måneden, bekreftet Vital at alle kommunene i fellesskapet vil få en premie på 7,30 prosent.

- Vital har ikke håndtert denne saken på en profesjonell måte, sier Lesjø.

Ville omgå tariffavtalen

Svarbrevene og tilbakemeldingene fra Vital til Pensjonskontoret skal ha vært mangelfulle. De skal heller ikke ha samsvart med måten selskapet har opptrådt på, eller med de opplysningene Vital har gitt kundene i samme tidsrom.

Pensjonskontoret mener Vital bevisst har forsøkt å omgå Hovedtariffavtalen. Ullensaker, en av de nye kundene, fikk tilbud om en faktura på 7,68 prosent i premie. De ble tilbudt få tilbake økningen fra 7,30 gjennom en kreditnota på 0,38 prosent. Det samme tilbudet ble gitt til Rælingen og personalsjef Jon Egil Foss.

- Vi ga klar tilbakemelding om at vi ikke ville akseptere noen særbehandling. Jeg er helt enig i kritikken. Vital har fått en ripe i lakken og har opptrådt svært uryddig, sier Foss.

Holdt tilbake informasjon

Seinest 4. april i år bekreftet Vital ovenfor Pensjonskontoret at alle kunder, både nye og gamle, skulle faktureres med en premiesats på 7,68 prosent. I mai fastholdt samtidig Vital premiesatsen på 7,30 prosent ovenfor de nye kundene. Pensjonskontoret mener derfor Vital har holdt tilbake opplysninger av vesentlig betydning for saken. De stiller også spørsmål ved de konkurransemessige sidene, ifølge styreleder Lesjø.

- Det er vanskelig å svare på om anbudsprosessen ville gått annerledes i høst dersom Vital hadde holdt seg til spillereglene, men det er klart at det er et betimelig spørsmål å stille, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes i Vital mener det viktigste er at selskapet nå har ordnet opp.

- Det er klart at vi ikke har håndtert denne saken så godt som vi burde. Likevel regner vi med at vi fortsatt vil bli sett på som en seriøs aktør i markedet, sier Skålnes, som ikke vil si noe om årsaken til rotet.

Ida Espolin Johnson, konserndirektør livsforsikring i KLP, mener alle aktørene i markedet er tjent med ryddige forhold i konkurransesituasjonen.

- Derfor er det viktig at alle følger spillereglene. Det er bra at Pensjonskontoret har gitt et klart signal til partene.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS