Nyheter
Store klagemengder rett til kommunen
Rutinemessige klager med krav om innsyn i konkurrentenes tilbud, har gitt Oslo kommune et voldsomt press på klagebehandlingen - både direkte og via Kofa.
- Det må være lov å klage, sier finansbyråd Stian Berger Røsland (H) i Oslo. Han styrer en innkjøpsportefølje på 15 milliarder kroner, noe som krever til sammen 150 årsverk i kommunen. Røsland kan bekrefte at antallet klager på anbudsrunder er økende, og at hver enkelt klage krever mer av kommunen.
- Et veldig stort antall leverandører klager til kommunen før de går videre til Kofa, forteller Røsland. Hittil i år har Oslo ni Kofa-klager på seg, mens gjennomsnittet de siste årene har ligget på mellom sju og ti årlig.
Lov om offentlige innkjøp ble nylig endret slik at tilbyderne har rett til innsyn i konkurrentenes tilbud. Dette har gitt en kraftig økning i omfanget på klagebehandlingen i Oslo. Det skal ha utviklet seg til ren rutine for avslåtte tilbydere å kreve innsyn i tilbudet som vant.
- Når vi kommer fram til klagebehandlingen i Kofa, har vi allerede jobbet mye med brevskriving fram og tilbake med klagerens advokat, forteller konstituert direktør Gunnar Wedde i Oslo kommunes kompetansesenter innen anskaffelser.
Tidligere i år ble renholdsetaten i Oslo kommune klaget inn for Kofa i forbindelse med en mindre anskaffelse av kopitjenester. Kofa avviste klagen som grunnløs.
- Totalinntrykket mitt er at grunnløse Kofa-klager ikke er et veldig stort problem. De som jobber med klager hos oss, opplever imidlertid veldig mye press fra alle klagene som kommer direkte til kommunen, sier Røsland.