Nyheter

Store klagemengder rett til kommunen

Rutinemessige klager med krav om innsyn i konkurrentenes tilbud, har gitt Oslo kommune et voldsomt press på klagebehandlingen - både direkte og via Kofa.

- Det må være lov å klage, sier finansbyråd Stian Berger Røsland (H) i Oslo. Han styrer en innkjøpsportefølje på 15 milliarder kroner, noe som krever til sammen 150 årsverk i kommunen. Røsland kan bekrefte at antallet klager på anbudsrunder er økende, og at hver enkelt klage krever mer av kommunen.

- Et veldig stort antall leverandører klager til kommunen før de går videre til Kofa, forteller Røsland. Hittil i år har Oslo ni Kofa-klager på seg, mens gjennomsnittet de siste årene har ligget på mellom sju og ti årlig.

Lov om offentlige innkjøp ble nylig endret slik at tilbyderne har rett til innsyn i konkurrentenes tilbud. Dette har gitt en kraftig økning i omfanget på klagebehandlingen i Oslo. Det skal ha utviklet seg til ren rutine for avslåtte tilbydere å kreve innsyn i tilbudet som vant.

- Når vi kommer fram til klagebehandlingen i Kofa, har vi allerede jobbet mye med brevskriving fram og tilbake med klagerens advokat, forteller konstituert direktør Gunnar Wedde i Oslo kommunes kompetansesenter innen anskaffelser.

Tidligere i år ble renholdsetaten i Oslo kommune klaget inn for Kofa i forbindelse med en mindre anskaffelse av kopitjenester. Kofa avviste klagen som grunnløs.

- Totalinntrykket mitt er at grunnløse Kofa-klager ikke er et veldig stort problem. De som jobber med klager hos oss, opplever imidlertid veldig mye press fra alle klagene som kommer direkte til kommunen, sier Røsland.

Powered by Labrador CMS