Nyheter

Slutt på HMS-lokkemidler

Forsikringsselskapene Vital, Storebrand og KLP la ekstra penger på bordet til HMS i anbudsrundene i fjor. Det skal ikke skje igjen.

- Vi så at det var en uheldig utvikling i konkurransen. Dette er midler fellesskapet betaler for og bør derfor komme det til gode, sier Trond Lesjø, styreleder i Pensjonskontoret.

For å unngå lignende situasjoner i framtida har styret vedtatt at tjenester innen Helse, miljø og sikkerhet (HMS) skal være tilgjengelig for alle kunder i fellesskapet innenfor tariffområdet. Det er i tråd med prinsippet om premieutjevningsfellesskap. Det blir derfor slutt på at pensjonsleverandørene kan bruke ekstra HMS-midler som lokkemat.

Ikke tilbakevirkende kraft

Pensjonskontoret reagerte også med en uttalelse i fjor da pensjonsleverandørene la millionbeløp på bordet i midler til HMS-tjenester underveis i anbudsprosessen for å lokke til seg kommunene.

- Vedtaket vi har gjort nå, tydeliggjør den uttalelsen vi kom med tidligere. Samtidig vil jeg understreke at vi synes HMS-arbeidet er svært viktig, men at det skal komme alle i fellesskapet til gode, sier Lesjø. Styrets vedtak var enstemmig, og i styret sitter representanter fra både KS, LO kommune, Unio, YS kommune og Akademikerne kommune.

Vedtaket får ikke tilbakevirkende kraft, men skal sette en stopper for lignende runder i framtida.

Jan Otto Risebrobakken, direktør for næringspolitikk i Storebrand, er positiv til vedtaket.

- Jeg håper det kan bidra til at konkurranseforholdene blir ryddigere når HMS-tilbudene vurderes, og at det kan bli mer søkelys på kvalitet og innhold framfor hvor store pengesummer som blir lagt på bordet, sier han.

KLP venter på klage

I etterkant av fjorårets anbudsprosess klaget Kommunal Landspensjonskasse (KLP) Ski og Kongsvinger inn for Klagenemnda for offentlige anskaffelser, KOFA. KLP mener kommunene brøt kravet om forutberegnelighet fordi det var umulig å vite på forhånd at tilbudet om HMS-tjenester skulle bli en av de avgjørende faktorene for valg av pensjonsleverandør. KOFA har ikke behandlet saken ferdig.

Steinar Fuglevaag, avdelingsleder i KLP, synes Pensjonskontorets vedtak er bra.

- Det er i tråd med vår holdning til spørsmålet. Jeg håper det var det som skulle til for å få ryddet opp. Det er en bekreftelse på at man var på ville veier i fjor høst, og at det var nødvendig å få en avklaring, sier han.

Informasjonsdirektør i Vital, Ole Irgens, sier at de tar vedtaket til etterretning.

- Vi vil fortsette å jobbe med HMS inn mot de offentlige kundene våre fordi det er en vinn-vinn situasjon for oss og dem, sier han.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS