Nyheter
Siste frist for TT-ordning
Hvis den nye ordningen for transport av funksjonshemmede i Oslo ikke fungerer innen 15. mars, må den endres.
Det krever et enstemmig bystyre, som onsdag behandlet skandalen rundt hovedstadens TT-transport.
Aps Rina Mariann Hansen mener byrådet ikke lenger kan skylde på oppstartsproblemer.
– Nå har det gått to måneder, og det er fullt kaos for TT-brukerne. Vi vil tilbake til ordningen som var før nyttår, sier hun ifølge NRK Østlandssendingen.
Å få skikk på TT-transporten har også første prioritet i byrådsavdelingen for helse og eldreomsorg, forsikrer byrådssekretær Kai Morten Terning (Frp) overfor Kommunal Rapport.
– Vi er veldig lei oss. Det er helt forferdelig hvordan brukerne, og særlig tungt funksjonshemmede og barn, er blitt rammet, sier han.
Etter en kaotisk inngang på året, fungerer TT-ordningen nå i hovedsak tilfredsstillende for majoriteten av brukerne, ifølge et notat til bystyret fra byråd Cecilie Brein (Frp).
– Alle tall viser at utviklingen går riktig vei. Men vi får fortsatt noen klager fra enkeltbrukere og er ennå ikke i mål, sier Terning.
Klagestorm
1. januar overtok svenske Samres driften av kjørekontoret, som dirigerer TT-transporten i Oslo. Samtidig var det slutt på Oslo Taxis monopol på TT-kjøringen.
Siden samme dato har helse- og velferdsetaten mottatt anslagsvis 1.000 klager fra brukerne av TT-ordningen. De fleste klagene skyldes uteblitt eller forsinket transport og feil bestillingsinformasjon fra kjørekontoret. Det klages også over manglende kompetanse hos sjåførene, at det er vanskelig å nå fram på telefon til kjørekontoret og lang reisetid, ifølge Breins notat.
Ifølge byråden er mangelfull bestillingsinformasjon hovedårsaken til kaoset. Kjørekontoret manglet reiseinformasjon om 1.300 brukere som før har avtalt transport direkte med sin sjåfør. Første arbeidsdag i 2011, 3. januar, fikk kontoret 12.000 oppringninger fra fortvilte brukere som ikke ble hentet til skole og jobb.
For å takle situasjonen, flerdoblet Samres bemanningen ved kjørekontoret. Men det nye og svensktalende personellet kjente ikke TT-ordningen i Oslo, noe som skapte nye problemer.
Å gi Samres skylda for alle problemene, blir galt, mener byrådssekretær Kai Morten Terning.
– Det er vår feil at kjørekontoret ikke hadde fått riktig bestillerinformasjon. Men i tillegg har både Samres og leverandørene av transporttjenester hatt utfordringer, blant annet når det gjelder opplæring av sjåfører, sier han til Kommunal Rapport.
Terning forteller at kvalitet talte 65 prosent og pris 35 prosent i konkurransen om driften av kjørekontoret. Samres og en annen tilbyder skåret likt på kvalitet, men Samres vant på lavere pris.
I forbindelse med leverandørbyttet har byrådet ønsket at kjørekontoret skulle planlegge reisene slik at flere kan kjøre sammen.
– Men økt samkjøring skulle ikke gå ut over kjøretiden for den enkelte, sier Terning.