Nyheter
Oslo synes Kofa-gebyr er urimelig
Oslo kommune erkjenner å ha foretatt en ulovlig direkteanskaffelse, men mener et gebyr på 42 millioner vil være urimelig høyt.
Det framgår av kommunens merknader til Klagenemdna for offentlige anskaffelser (Kofa), sendt tirsdag denne uken, samme dag som svarfristen gikk ut.
Den 9. februar ga Kofa kommunen et forhåndsvarsel om at den vil ilegge kommunen et gebyr på 42 millioner kroner for manglende kunngjøring av kontrakt om transporttjenester (TT). Det er det høyeste gebyret Kofa noen gang har varslet.
«Oppsummeringsvis erkjenner Oslo kommune at det foreligger en ulovlig direkte anskaffelse, men innklagede mener Klagenemnda har lagt seg på et urimelig høyt gebyrnivå i denne saken», skriver kommunen i sitt svar.
– Formildende
Gebyret beregnes på grunnlag av kontraktens verdi, og utgjør i dette tilfellet 13,9 prosent av kontraktens verdi. Kommunen mener Kofa legger feil premisser til grunn for disse beregningene. Den viser til økningen av turprisen fra 2006 til 2009 og avviser at kontraktens verdi er blitt endret i leverandørens favør, slik Kofa hevder.
Kommunen er også uenig i at det ikke foreligger formildende forhold i saken. Den viser til at kontrakten med Oslo Taxi ble inngått før lov og forskrift om offentlige anskaffelser hadde trådt i kraft.
«Det kan etter innklagedes mening ikke anses like graverende å unnlate å si opp en kontrakt som er lovlig inngått, som det å aktivt tildele en ny kontrakt uten konkurranse», anfører kommunen.
Den viser til en lignende sak, der Statens vegvesen ble ilagt gebyr for å ha unnlatt å si opp en rammeavtale og legge oppdraget ut på anbud. I denne saken ble gebyret satt lavt, fordi Samferdselsdepartementet hadde bedt dem vente med konkurranseutsettingen i påvente av nærmere utredninger.
– Forskjellsbehandling
Også Kofa viser til denne saken i sitt forhåndsvarsel. Men nemnda mener det er forskjell på at et overordnet organ pålegger en virksomhet å vente med å utlyse oppdraget, og at en virksomhet selv velger å vente. Et slikt argument har Oslo kommune liten sans for. Den påpeker at både staten og Oslo kommune er ett rettssubjekt. Hvordan de velger å organisere sin virksomhet, kan ikke være avgjørende for utmåling av gebyr, mener den.
«Resultatet blir at staten slipper vesentlig billigere unna enn kommunen, noe som etter innklagedes mening er galt», skriver kommunen.
Den mener også det bør tale til kommunens fordel at den hele tiden har hatt til hensikt å konkurranseutsette kontrakten, at den har vist stor åpenhet rundt spørsmålet, og at den heller ikke har forsøkt eller hatt noe ønske om å omgå regelverket.
«Preventive grunner er hovedformål bak reglene om overtredelsesgebyr. Innklagede vil hevde at gebyrets preventive effekt ikke vil svekkes ved at gebyrsatsen og derved gebyret settes lavere i denne saken», skriver kommunen i sitt brev, som er undertegnet av direktør Gerd Robsahm Kjørven i Utviklings- og kompetanseetaten.