Debatt
Zero innskrenker miljødebatten
Mitt forsøk på å utvide debatten om bilpolitikken i kommunene til å omfatte noe mer enn elbiler og biodrivstoff faller på stengrunn hos miljøstiftelsen Zero (Kommunal Rapport nr. 13).
Dem om det. Det er jo bare Zero som bestemmer hva som er deres politikk. En annen ting er at de i stedet for å gå inn i en debatt bestemmer seg for å «ta mannen i stedet for ballen». Einar Håndlykken i Zero hevder i sitt innlegg at jeg «glemmer å nevne at jeg er kvalitetssjef i Toyota Sentrum AS».
Hva har det med saken å gjøre? Jeg etterlyste Zeros syn på en bestemt teknologi og har ikke engang anbefalt noe bestemt merke. Flere bilfabrikker produserer nå hybridbiler og enda flere behersker teknologien. Også Think leker med tanken om en hybridbil, men da vil de etter Zeros holdning ikke lenger kunne kalle den en miljøbil.
Sannheten er for øvrig at jeg sluttet i Toyota Oslo AS (tidligere Sentrum) for to år siden, og i den grad jeg arbeider i det hele tatt, gir jeg råd til bilbedrifter som ønsker å miljøsertifisere seg. Jeg uttaler meg som fagperson (bilmekaniker med fagbrev), politiker og borger av landet.
For orden skyld: Jeg mener ikke at alt som er miljøvennlig er dyrere. tvert imot. Jeg mener absolutt at elbiler har en plass i den norske og kommunale bilparken.
Men det overrasker meg at en miljøorganisasjon ikke anerkjenner en teknologi som halverer bensinforbruket og reduserer utslippet til en tredel på en normal mellomklassebil. En gjennomsnitts nordmann vil redusere sitt utslipp av CO2 med 1 tonn per år, og en som kjører mye (taxi, for eksempel) med 7 tonn. Det finnes ikke elbiler av denne størrelsen på det norske markedet i dag.
Mer problematisk er den klare anbefalingen av biodrivstoff som Zero gir. Den gir det ønskede resultatet, men konsekvensen er korttenkt og egoistisk. Agro-business har allerede kastet seg over dette nye og lønnsomme produktet og tatt matjorda i bruk til å produsere drivstoff. Det har ført til at prisen på den viktige matvaren mais har steget med 200 prosent i Mexico.
Etter at George W. Bush besøkte Brasil, vil store jordeiere nå produsere sukkerrør for etanol og oljefrø for biodiesel til det amerikanske markedet, slik at vi i den rike delen slipper å endre livsstil. Dette i et land som fortsatt sliter med sult og feilernæring.
I Norge kan vi bruke avfall og kratt fra skogsdrift, men det bør gå til fjernvarmeanlegg, slik at den rene vannkraften kan brukes mer selektivt.