Debatt

Tillitsledelse gir resultater
Gode ledere skaper tillit gjennom god retorikk.
Hvilket annet lederfag har stått seg i 2.300 år?
Effektivt og godt lederskap er alle ledere og ansattes drøm, men synes like vanskelig å fange som drømmene selv. Hva kan ledere gjøre for å vekke tillit og dermed få gjennomslagskraft, og gi gnist til motivasjon og prestasjoner?
Som lederrådgiver på omdømmebygging i 12 år, og utdanningsleder i fire, har jeg oppdaget noe som jeg har lyst til å dele.
Uavhengig om man snakker om virksomheter eller mennesker kan vi anvende de samme prinsippene. Om du vil ha tillit som leder, eller utvikle et godt omdømme til din enhet/kommune, må du lære deg det mest potente av alle medvirknings- og påvirkningsverktøy – nedtegnet og definert av filosofen Aristoteles for 2.300 år siden som «kunsten å overbevise». Vi snakker selvfølgelig om retorikk.
«Å gjøre felles»
Kommunikasjon har samme latinske ordstamme som kommune, og betyr «å gjøre felles». Vi mennesker er på leting etter andre som kan minne om oss selv, gi oss en følelse av samhold og bli tatt vare på. Og vi ønsker det mest av alt av våre ledere. Så desto bedre en leder er til å speile dem man har rundt seg, sanse følelsene i de andre, ta en sak og uttrykke den tydelig slik at de ser at lederen holder deres interesser høyt, desto høyere grad av tillit vil bygges mellom lederen og de ansatte. Får du tillit, får du medhold.
På over 2.000 år har retorikkfaget nesten ikke endret seg. Det sprang ut av filosofi, var opphavet til både psykologi og pedagogikk, og er et finmasket system i hvordan vi mennesker virker, og virker på hverandre.
Det er en mengde råd innenfor retorikk, og det som skiller dem fra det meste av den nyere lederlitteraturen, er at det er etterprøvd over laaang tid – av kirken, politikere, generaler og konger. Du får konkrete og praktiske språkråd som virker hver gang – så sant du klarer å holde hodet kaldt, hjertet varmt og tungen rett i munnen.
Vi kan ikke liste opp alle råd her, men kun ta for oss den absolutt viktigste: Hvordan oppnår du tillit som leder? Oppnår du tillit, så vil det stå for over 70 prosent av mulighetene du har til alt du ellers føler behov for.
Tre forhold du må kommunisere
Retorikken sier at for å oppnå tillit, må du kommunisere tre forhold rundt deg selv: 1) Kunnskap og kompetanse, 2) karakter og 3) velvilje.
Kompetanse handler om at du må kunne virksomhetens områder og egne arbeidsoppgaver så godt at du forstår utfordringer og ser muligheter.
Karakter handler om de evige og grunnleggende verdiene som vi finner igjen i FNs menneskerettighetserklæring, og som dyder i religioner over hele verden: Rettferdighet, mot, måtehold, respekt, ansvarlighet, pålitelighet, omsorg, frihet m.fl.
Dette er stjernestoffet de beste lederne i verden bygger sin troverdighet på, fordi det klinger godt i alle mennesker og gir følelse av likhet uavhengig av posisjon, status og lommebok. Ordlegger du deg fra disse ståstedene, vil du framstå med integritet, som forsvarer av en høyere standard, og vinne terreng.
Velvilje handler om intensjoner. At du ønsker det beste for dem rundt deg, og lever som at også de vil ditt beste. Hvis du går inn til dine ansatte med velvilje, så har du et helt annet utgangspunkt enn om du mistror. Kort fortalt: Gir du de ansatte tillit, så får du det tilbake.
Klarer du å uttrykke disse tre forholdene situasjonsbestemt, klart og tydelig, vil du bli hørt, forstått og fulgt. Retorikken forteller oss måten vi skal gjøre det på med regler for disposisjoner, formuleringer og taleform, men det må bli til en annen gang.
Virker det? Svaret er ja. Hvilket annet lederfag har stått seg i 2.300 år?
Virker også i offentlig sektor
I Harvard Business Review finner du artikkelen «Leadership that gets results». David Golemans seks lederstiler oppsummerer fasetter av retoriske grunnsetninger, og beviser at det skaper kulturer som presterer bedre enn andre.
Virker det i offentlig sektor? Jeg erfarer at svaret er ja, på tross av at handlingsrommet virker mindre. Rådmann og ledergruppe er pliktige til å gjennomføre lovpålegg og vedtak utenfor deres kontroll.
Samtidig er forholdet til innbyggerne en lovpålagt plikt om å levere en stor bredde av tjenester, der forventningene ofte er høyere enn hva lovverket krever og kommuneøkonomien tillater.
Da har du bare én ting å gjøre: Skape tillit gjennom å kommunisere bedre til politikere og bedre til publikum. Det gjør gode ledere gjennom god retorikk.