Debatt

Målemanien lever videre i offentlig sektor, enten det er snakk om skolen, helsevesenet, redningsetater eller omsorgstjenester, skriver Heming Olaussen. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke
Målemanien lever videre i offentlig sektor, enten det er snakk om skolen, helsevesenet, redningsetater eller omsorgstjenester, skriver Heming Olaussen. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke

Tillit i stedet for telling

Jeg ønsker meg ledere som ser det som primære oppgave å inspirere og understøtte sine ansatte, ikke styre og kontrollere dem.

Bygg tillit og selvtillit. Bygg på de ansattes real- og formalkompetanse

Offentlig sektor ris av en målemani som henter sin inspirasjon fra prinsippene for industriproduksjon i 50-tallets USA. De er avleggs, men lever i beste velgående som styringsprinsipper for 2000-tallets norske offentlige sektor, hva enten vi snakker om skolen, helsevesenet, politi og andre redningsetater eller i omsorgstjenester.

New Public Management (NPM), som er en slags fellesbetegnelse for målehysteriet, har sine forkjempere først og fremst høyt oppe i lederhierarkiet i offentlig sektor – stat og kommune – og i konsulentfirmaer som tar seg klekkelig betalt for å selge inn sine lettfattelige ideer om at det som kan måles, er det som bør måles. Kvalitet og produktivitet skal som ved trylleslag oppstå som et slags magisk resultat av alle de innsamlete data.

Nå utfordres teorien og praksisen for alvor. I Sandefjord har to modige lærere nektet å godta keiserens nye klær og sagt de forløsende ord: Han er naken! Dermed har foreldre, kolleger og Utdanningsforbundet engasjert seg i en veritabel storm mot den Høyre-styrte kommunen, som ønsket å detaljmåle hver bidige elev. Kommunen truet med oppsigelse, men må nå ta til vettet.

I København har en framsynt politisk leder, Ninna Thomsen (SF), tatt skjeen i egen hånd. På tross av advarsler fra kommunaldirektører og andre toppledere har hun avviklet et nitidig skjemavelde (stoppeklokkeomsorg) for i stedet å basere seg på et tillitsforholdet til de ansatte. Tillit til deres fagkompetanse. Tillit til deres ergjærrighet i forhold til sitt eget fag og sin egen yrkesstolthet. Tillit til at de ansatte vil sine pasientens og klienters vel. Og det funker!

Effektiviteten har gått opp, produktiviteten har gått opp. Sykefraværet har gått ned. Fra å oppleve seg som objekter i sin egen jobb som bare skulle ta imot ordre (bestilling) og utføre et arbeid på basis av stoppeklokkemålte tidsskjemaer, opplever de ansatte at de har tillit. De blir subjekter i egne yrkesliv. De får mer ansvar, og tar mer ansvar.

Jeg ønsker meg flere norske Ninna Thomsen-er: Ledere som ser det som primære oppgave å inspirere og understøtte sine ansatte, ikke styre og kontrollere dem. Som baserer sin ledelse på tillit, ikke telling. Da kunne vi kanskje få opp produktiviteten, redusere sykefraværet og øke trivselen også i norsk offentlig sektor? I stedet for dette ropet på stadig større enheter og stadig mer fjern- og detaljstyring som preger ledelsen i mange kommuner, politi, sykehus og statlige direktorater.

Vekk med mistilliten. Bygg tillit og selvtillit. Bygg på de ansattes real- og formalkompetanse. Stol på dine medmennesker. De fleste gjør det.

Powered by Labrador CMS