Debatt

Tariff 2008 et treffsikkert oppgjør

«Forhandlingene skal resultere i et treffsikkert oppgjør som gjør kommunesektoren mer attraktiv og utfordrende», sa Olav Ulleren på en pressekonferanse i Kommunenes Hus en uke før forhandlingene startet.

For fylkesstyret i Utdanningsforbundet Sør-Trøndelag, som representerer ca. 8.500 medlemmer, var dette etterlengtede ord å høre. Det kunne virke som om KS hadde tatt innover seg den mindrelønnsutviklingen som har vært lærerne til del de senere år og innsett at de, for å sikre seg godt kvalifisert arbeidskraft i et stramt arbeidsmarked, nå aktivt må gå inn og gjøre noe med nivået på lærerlønningene.

Men når Ulleren samtidig sier at de fleste kommuner har lagt inn 5 prosents lønnsvekst i budsjettene, og at alt ut over dette nødvendigvis vil føre til kutt i tjenester, er det at vi ikke klarer å følge logikken lengre.

For det første vil et oppgjør på 5 prosent ytterlige forsterke lærernes mindrelønnsvekst, siden vi nå vet at oppgjøret i privat sektor endte med en ramme på 5,6 prosent.

For det andre så er det ikke en ansvarlig arbeidsgiver verdig å antyde at et anstendig oppgjør for det pedagogiske personalet i skolen skal betales av sektoren selv i form av et dårligere tilbud til elevene og dermed dårligere arbeidsforhold for både elever og lærere.

For det tredje så betyr dette at KS ikke har tatt innover seg at skoleverket står foran en betydelig utfordring i forhold til å beholde og rekruttere godt kvalifiserte lærere inn i skoleverket.

Vi får tro at disse uttalelsene ikke er alvorlig ment, men et forsøk på å dempe forventningene til lærerstanden før vårens lønnsforhandlinger på alvor er i gang.

Det som kan gi oss et lite håp om at så er tilfellet er at KS i sitt krav/tilbud av 7. april sier: «Målet er et oppgjør som stimulerer kvalitet, innovasjon og innsats og bidrar til å gjøre kommunesektoren mer attraktiv å arbeide i».

Ytterligere nedskjæringer og kutt i utdanningssektorens budsjett er ikke forenlig med KS sitt mål for lønnsoppgjøret 2008.

Powered by Labrador CMS