Debatt

Stå på for Nav

Nav-reformen har gått nesten halve løpet. 210 av 450 kontorer er åpnet med trygd, arbeidstiltak og sosialhjelp samlet på ett brett.

Samtidig har kritikken haglet fra brukere som har måttet vente månedsvis på de ytelsene de skal leve av. Det er helt uholdbart for dem som rammes, og det skader i tillegg folks tillit til hele Nav-reformen. Det er også synd og langt på vei urettferdig. For det er ikke samlokaliseringen med kommunens sosialtjeneste som får trygdesakene til å hope seg opp. Problemet er at denne etaten holder på med flere store reformer og interne omorganiseringer samtidig.

Desto mer det stokker seg på den statlige siden, jo viktigere er det at kommunene holder fast ved Nav-reformens mål. Én dør inn skal gi bedre tjenester til brukeren.

Men dette er krevende. Fremdeles er det to tariffavtaler, tre kulturer og tre sett virkemidler på Nav-kontorene. Likevel tyder mye på at særlig unge sosialklienter får bedre oppfølging i Nav enn på det tidligere sosialkontoret, og det er viktig.

Suksesshistoriene begynner å komme. I dagens avis forteller rådmann Torger Aarvaag i Hemne at deres ett år gamle Nav-kontor går veldig godt. Brukerne møter en helhetlig tjeneste. Han legger vekt på betydningen av å ha en god og inspirerende leder. Denne lederen må få full støtte fra kommuneledelsen, som må legge forholdene til rette for suksess.

Det er altså ingen grunn til å gi opp, selv om avisoverskriftene kan bli negative. Det er bare å jobbe videre for å få det lokale Nav-kontoret på skinner.

Ordførere og rådmenn må engasjere seg i mer enn møblering og lokalisering. Da blir tjenestene gode, sier Navs fylkesdirektør i Sør- Trøndelag, Bente Wold Wigum.

Det er vi helt enig i. Stå på for Nav og brukerne.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS