Debatt

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Skal foreldrene styre barnehagene?

Engasjerte foreldre er viktig og bra for barnehagene. Samtidig er det neppe riktig å la foreldrene få siste ord i forhold til den pedagogiske virksomheten.

Publisert Sist oppdatert

Etter 25 års drift av barnehager i Norge, er det stiftelsen Kanvas’ erfaring at foreldre verken ønsker eller har den nødvendige kompetansen for hva som skal til for å detaljstyre en pedagogisk virksomhet.

DEBATT: Men hvis det offentlige utvalget som står bak NOU 2012:1 får viljen sin, vil konsekvensen være nettopp det. Vi kan ikke forstå at det er hensiktsmessig verken for myndighetene, barnehagedrivere eller foreldrene.

Formuleringer i forslag til ny lovtekst foreslår for eksempel at foreldrerådet eller samarbeidsutvalget kan kreve tiltak for å rette på det de mener er mangler ved det fysiske miljøet. Barnehagen plikter da å behandle saken etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Det forventes også at et utvalg foreldre er med i, fastsetter årsplanen for den pedagogiske virksomheten. Hvis forslaget til ny barnehagelov blir vedtatt vil foreldrene på sett og vis bli barnehagens øverste kontrollorgan.

Tanken om å trekke foreldrene mest mulig med i barnehagens virksomhet er i utgangspunktet svært god. Men når ambisjoner for foreldrenes medvirkning blir omformulert til lovtekst blir hensikten svekket. For i lovtekst kommer det ikke frem at foreldrenes medvirkning styrker samarbeid og dialog. I lovtekst kommer foreldrenes medvirkning til uttrykk mer som krav og forventninger. Noe som kan skape grunnlag for konflikt fremfor samarbeid.

Etter 25 års drift av barnehager i Norge, er det stiftelsen Kanvas’ erfaring at foreldre verken ønsker eller har den nødvendige kompetansen for hva som skal til for å detaljstyre en pedagogisk virksomhet. Foreldre ønsker seg et tett samarbeid og dialog knyttet til sitt eget barn. De ønsker seg innsikt om barnets utvikling den tiden barnet er i barnehagen, og de ønsker en felles forståelse for innholdet i sitt barns hverdag. Slik blir det en sammenheng mellom hva som foregår i hjemmet og i barnehagen.

Hva er så bakgrunnen for et lovforslag som tildeler foreldrene en rolle som kan både fastsette barnehagens planverk og kreve tiltak for å rette opp det de vurderer som mangler? Handler det om mer makt til foreldrene? Handler det om manglende tillit til barnehageeier? Eller handler det om manglende tillit til den faglige kompetansen til barnehagens ansatte?

Vi velger å tro at det ikke handler om noen av delene, men om ønsket om å involvere foreldrene mer i barnehagene. Problemet er at når ambisjonene blir gjort om til lovtekst, så fremstår de mer som om de hemmer istedenfor å fremme barnehagen.

Kanvas ønsker økt foreldreengasjement velkommen, men tror ikke fokuset skal være på lovverket i den sammenheng. Vi ønsker å styrke dialogen med foreldrene og øke deres mulighet til å delta i egne barns utvikling i barnehagen. For å øke kvaliteten på det pedagogiske tilbudet i våre barnehager har vi derfor satt oss som mål å øke andelen førskolelærere til minimum 50 prosent. Dette er kvalitative tiltak vi har tro på.

Vår oppfordring til kommuner og øvrige høringsinstanser, er at de kommer med konstruktive forslag til hvordan man kan øke foreldrenes medvirkning og øke kvaliteten i barnehagene. Det skal i hvert fall Kanvas gjøre.

Robert Ullmann

Daglig leder

Stiftelsen Kanvas

Powered by Labrador CMS